Zou het ooit lukken met Highway 69?


Het geld ligt allang klaar maar sommigen liggen dwars.

Al decennialang wordt er gezeurd over de verbreding van Highway 69 in Ontario. Dat is een belangrijke wegverbinding tussen het noorden en zuiden van de provincie.


Niet alleen is dit een provinciale hoofdweg, het is ook onderdeel van de wereldberoemde “Trans Canada Highway” die het hele land van Newfoundland tot aan British Columbia doorsnijdt. De weg wordt druk gebruikt, vooral door denderende vrachtwagens maar ook door massa’s recreanten en voor alle andere redenen van vervoer; echt een belangrijke weg dus.


Er is een gedeelte van zo’n 68 kilometer op dit stuk “Highway” dat hoognodig van twee naar vier rijstroken moet worden uitgebouwd. De provincie Ontario, die verantwoordelijk is voor dit stuk weg, heeft er al tijden een miljard Dollar voor klaarliggen. En dat in tijden dat het geld zo krap is. Het geeft, hoe dan ook, wel aan dat de uitbouw erg belangrijk wordt gevonden.


En dat is ook geen wonder. Zoals het er nu bijligt is het allemaal behoorlijk eng. Iedereen beseft inmiddels dat een weg met gescheiden rijbanen een stuk veiliger is dan een enkele. Er gebeuren op dit wegvak momenteel veel te veel ernstige ongevallen die bovendien moeilijk toegankelijk zijn doordat hulpdiensten vaak ver weg zijn – bovendien zijn er hier hele stukken waar de mobiele telefonie het laat afweten. Het is, inderdaad, allemaal erg afgelegen.


Nou, als je het geld hebt klaarliggen en je wilt het werk gaan doen om de uitbouw te verwezenlijken, waar is dan het wachten nog op? Tja, dat is weer een echt Canadees probleem. Er zijn stukken terrein langs deze weg die door reservaatgebied leiden. Wil je de weg daar doorheen leggen, dan is een eenvoudige onteigeningsprocedure doodleuk uitgesloten. Zo zijn er, in totaal, 13 hectare land nodig, langs de kant van de huidige weg, die onder een reservatenregeling vallen. De betreffende stam is fors aan het onderhandelen geweest om te bekijken hoe men hier beter van zou kunnen worden.


Het ziet er naar uit dat er intussen een regeling is getroffen. Afgezien van flinke contante geldbedragen, die verder niet openbaar gemaakt worden, hebben de opperhoofden van de stammen het voormekaar gekregen om 40 hectare land terug te krijgen voor de 13 hectare die men afstaat.


Het provinciaal bestuur van Ontario staat te popelen om met het werk te beginnen dus is men maar zo snel mogelijk akkoord gegaan met de eisen van de stamopperhoofden. Het zet allemaal wel wat kwaad bloed maar men gaat er al van uit dat deze toestanden snel vergeten zullen zijn als over enkele jaren het nieuwe, verbeterde wegvak open zal gaan.


De stamleiders zien intussen ook uit naar de nieuwe mogelijkheden. Op de aanpalende reservaatterreinen kan men nu met winkels, horeca, benzinestations en andere commerciële activiteiten proberen de ontwikkelingen verder te gelde te maken.

1 juli 2025
Afgeschaft: de Digital Service Tax in Canada; Zo zit Canada onder de plak van de VS.
30 juni 2025
Meer olie dan ooit in Canada; En eigenlijk wordt het elk jaar weer wat meer.
29 juni 2025
De drukste wegen in het midden van Canada; De voetgangers keren er weer een beetje terug.
28 juni 2025
Canada's barden zijn vooral actief tijdens de zomer; Velen reizen van stad naar stad om hun kunsten te vertonen.
27 juni 2025
Bij deze busdienst staken ze al 140 dagen; Inmiddels zou de hele busdienst opgeheven kunnen worden.
26 juni 2025
Ook Canada gaat 5% aan defensie uitgeven; Maar waarvan dat betaald zal worden is nogal onduidelijk.
25 juni 2025
Hoe warm het in een klaslokaal kan wezen;  Vaak zonder airco; het kan ondraaglijk heet zijn.
24 juni 2025
De opvallende groei van de provincie Ontario; Trekt nog altijd mensen aan uit alle uithoeken van de wereld.
23 juni 2025
De nieuwste ontwikkelingen met e-auto's; Ook in Canada is het ingewikkelder dan je zou denken.
22 juni 2025
Een Canadese asbestmijn herleeft; Maar men omschrijft het heel anders.
Meer posts