Wil het wel lukken met de E-auto's?


Nee, niet echt. De verkoop stagneert, ook in Canada.

Ook Canada wil graag overschakelen naar E-auto’s, er zijn al de nodige streefdata de revue gepasseerd om van de stinkauto’s af te komen – maar in die datum is telkens meer rek gaan zitten.


De kritiekpunten op elektrische auto’s zijn vrij bekend. Men is bang voor de actieradius, dat die niet genoeg zou wezen. Men maakt zich zorgen over het juiste aantal oplaadpunten. En oh ja, de e-auto’s zijn ook een stuk duurder dan vergelijkbare auto’s op een “gewone” verbrandingsmotor.


En nu zijn alle elektrische auto’s in Canada, als klap op de vuurpijl, ineens $5000 duurder geworden. Dat zit eigenlijk zo: de auto’s zijn niet duurder geworden maar de federale financiële aanmoedigingspremie van $5000 is plotseling vervallen. Het duffe ervan is dat dit zomaar in het algemeen werd doorgegeven en daarmee is het feest terstond voorbij.


Een beetje slimme regering had de afbouw van de subsidie in stappen gedaan. Het zou zo gestructureerd kunnen worden dat het subsidiebedrag heel langzaam minder werd om uiteindelijk op nul uit te komen – en dan op zo’n manier dat het de overheid, per saldo, precies evenveel had gekost. Maar nee, zulk economisch inzicht kan men niet verwachten van een overheidsbeleid dat zelden verder kijkt dan “de volgende week, en dan zien we wel weer verder”.


Zoals iedereen had kunnen verwachten, is de verkoop van e-auto’s ineens ontwricht. Het is nog vrijwel onmogelijk die aan de man te brengen – zeker door het wegvallen van dat aanzienlijke douceurtje. Maar wat is er nog meer gebeurd? Op e-auto’s uit China moest er enkele maanden geleden ook een 100% invoerrecht worden geheven. Ok dat heeft de prijzen helpen opdrijven en, gek genoeg, niet alleen voor Chinese auto’s. Hoe zou dat toch gekomen zijn?


Hoe dan ook, de autobranche meldt blijgemoed dat de federale subsidies dan nu misschien voorbij zijn maar dat er nog steeds provinciale subsidies gegeven worden. De regels zijn overal anders.


In Québec is men voorlopig het gulst. Daar loopt de subsidie op tot $7000; maar dat houdt ineens op op 1 februari – dan valt die terug naar helemaal niks. Er is al wel sprake van een nieuw subsidiepotje dat eventueel in april kan beginnen voor een kleiner bedrag. Men verwacht $4000 per e-auto.


In British Columbia is er ook een leuke subsidie. Je kunt tot $4000 krijgen, afhankelijk van je inkomen. In sommige andere provincies zijn er ook tijdelijke subsidies – maar in bijvoorbeeld Ontario is er helemaal geen subsidie. In weer andere provincies heeft men al aangekondigd dat de subsidietrein tot stilstand zal komen. Snel kopen of je krijgt dadelijk helemaal niets.


Met zoveel onduidelijkheid en onzekerheid, is het geen wonder dat het nu helemaal niet storm loopt bij de dealers van e-auto’s. In feite houdt men de adem in, niet wetende wat te verwachten. Dat soort onzekerheid is funest voor de handel. De verkoop stagneert over de brede linie.


In Duitsland heeft men vorig jaar gezien wat er gebeurt als je het subsidiebeleid dienaangaande drastisch verandert. De verkoop van e-auto’s is er gekelderd. Je had zo’n reactie dan toch zeker ook in Canada kunnen verwachten?

23 oktober 2025
Wat er gebeurt als de vakbonden de baas blijven;  De posterijen houden het land al lang in de greep.
15 oktober 2025
Met de stadsbus, in Canada; Je weet niet wat je meemaakt. Ontwikkelingsland?
14 oktober 2025
Probeer eens een huis te huren - moeilijk genoeg; Maar als je kinderen hebt, haast onmogelijk tegenwoordig.
11 oktober 2025
Moet je je om kleding bekommeren in Canada? Dat ligt eraan. Wil je doen zoals de meeste Canadezen?
8 oktober 2025
Hoe noem je het eigenlijk: emigreren of immigreren? Leuke vraag toch? Maar hoe zit het nu eigenlijk?
4 oktober 2025
Is dat nu zo'n moeilijke keuze? VS of Canada? Voor sommigen wel, voor de meesten juist helemaal niet.
1 oktober 2025
Immigreren in Canada om in de bouw te werken; Zo vangt het land het tekort aan werkkrachten wel op.
28 september 2025
Verse groente, vers fruit en vers brood in Canada; Wat blijkt: die zijn vaak helemaal niet eens vers ...
27 september 2025
Een hele lijst van verboden onderwerpen;  In Canada is die lijst eigenlijk best lang.
25 september 2025
Beloopbaarheid, wat moet een Canadees daarmee? Vertaald: walkability - leg met maar eens snel uit.
Meer posts