Ook Canada wil graag overschakelen naar E-auto’s, er zijn al de nodige streefdata de revue gepasseerd om van de stinkauto’s af te komen – maar in die datum is telkens meer rek gaan zitten.
De kritiekpunten op elektrische auto’s zijn vrij bekend. Men is bang voor de actieradius, dat die niet genoeg zou wezen. Men maakt zich zorgen over het juiste aantal oplaadpunten. En oh ja, de e-auto’s zijn ook een stuk duurder dan vergelijkbare auto’s op een “gewone” verbrandingsmotor.
En nu zijn alle elektrische auto’s in Canada, als klap op de vuurpijl, ineens $5000 duurder geworden. Dat zit eigenlijk zo: de auto’s zijn niet duurder geworden maar de federale financiële aanmoedigingspremie van $5000 is plotseling vervallen. Het duffe ervan is dat dit zomaar in het algemeen werd doorgegeven en daarmee is het feest terstond voorbij.
Een beetje slimme regering had de afbouw van de subsidie in stappen gedaan. Het zou zo gestructureerd kunnen worden dat het subsidiebedrag heel langzaam minder werd om uiteindelijk op nul uit te komen – en dan op zo’n manier dat het de overheid, per saldo, precies evenveel had gekost. Maar nee, zulk economisch inzicht kan men niet verwachten van een overheidsbeleid dat zelden verder kijkt dan “de volgende week, en dan zien we wel weer verder”.
Zoals iedereen had kunnen verwachten, is de verkoop van e-auto’s ineens ontwricht. Het is nog vrijwel onmogelijk die aan de man te brengen – zeker door het wegvallen van dat aanzienlijke douceurtje. Maar wat is er nog meer gebeurd? Op e-auto’s uit China moest er enkele maanden geleden ook een 100% invoerrecht worden geheven. Ok dat heeft de prijzen helpen opdrijven en, gek genoeg, niet alleen voor Chinese auto’s. Hoe zou dat toch gekomen zijn?
Hoe dan ook, de autobranche meldt blijgemoed dat de federale subsidies dan nu misschien voorbij zijn maar dat er nog steeds provinciale subsidies gegeven worden. De regels zijn overal anders.
In Québec is men voorlopig het gulst. Daar loopt de subsidie op tot $7000; maar dat houdt ineens op op 1 februari – dan valt die terug naar helemaal niks. Er is al wel sprake van een nieuw subsidiepotje dat eventueel in april kan beginnen voor een kleiner bedrag. Men verwacht $4000 per e-auto.
In British Columbia is er ook een leuke subsidie. Je kunt tot $4000 krijgen, afhankelijk van je inkomen. In sommige andere provincies zijn er ook tijdelijke subsidies – maar in bijvoorbeeld Ontario is er helemaal geen subsidie. In weer andere provincies heeft men al aangekondigd dat de subsidietrein tot stilstand zal komen. Snel kopen of je krijgt dadelijk helemaal niets.
Met zoveel onduidelijkheid en onzekerheid, is het geen wonder dat het nu helemaal niet storm loopt bij de dealers van e-auto’s. In feite houdt men de adem in, niet wetende wat te verwachten. Dat soort onzekerheid is funest voor de handel. De verkoop stagneert over de brede linie.
In Duitsland heeft men vorig jaar gezien wat er gebeurt als je het subsidiebeleid dienaangaande drastisch verandert. De verkoop van e-auto’s is er gekelderd. Je had zo’n reactie dan toch zeker ook in Canada kunnen verwachten?
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.