Een Canadees en rotonde-verkeer. Dat gaat mis.


De voorrangsregels zijn te ingewikkeld voor de mensen.

Ze bestaan al heel lang in Engeland en op het Europese vasteland misschien ook al wel 40 jaar. In Canada zijn moderne rotondes eigenlijk pas ontdekt. Met veel problemen.


Canada is een behoudend land en in het verkeer gaat het vaak nog net zo als 80 jaar geleden; alleen is het wel een flink stuk drukker geworden op de weg. Een moderne rotonde is een eenvoudige en efficiënte manier om het verkeer doorstroming te geven en meteen de veiligheid enorm te verbeteren. Beetje bij beetje begint men er aan te wennen maar veel rotondegebruikers blijven stuntelen.


Bij het binnenrijden van de rotonde kom je langs een "YIELD" bord. Je moet voorrang geven aan het verkeer op de rotonde. Velen begrijpen dit niet en nemen gewoon voorrang, denkende dat het recht van de brutaalste misschien van toepassing is? Anderen, rijdend op de rotonde, zien verkeer van rechts aankomen en knallen op de rem. Ze denken beleefd te zijn maar dat zijn ze juist helemaal net. Ze maken een duidelijke situatie juist heel onduidelijk. Ze creëren verder een aanleiding voor onnodige kop-staart botsingen. Immers, de opvolgende bestuurder had zo'n plotselinge remmanoeuvre niet verwacht. Voorlopig leveren rotondes in Canada dan ook meer botsingen op dan ze voorkomen.


Een deel van het probleem is dat het gebruik van rotondes in de rijopleiding altijd ontbrak. Logisch, want er waren er geen. Inmiddels is dat verbeterd maar er zijn nog altijd miljoenen bestuurders die het niet begrijpen. Helaas heeft de overheid de kans over het hoofd gezien om bestuurders tips te geven. Hoe moet je een rotonde gebruiken? Het is niet echt ingewikkeld maar je moet het wel even weten. Een TV-spotje misschien? Wat uitlegborden? Een brochure? Niets van dat alles is er gedaan. Geen wonder dan ook dat mensen niet begrijpen hoe ze zich moeten aanpassen.


Op Canada's wegen geldt nog altijd het beleefdheidsprincipe. Vaak zie je bestuurders doodleuk op de rem trappen om een ander voertuig tussen te laten voegen. Dat klinkt beleefd maar het levert ook veel kop-staart ellende op. Het is erg kortzichtig. Door één bestuurder voor je een voordeel te gunnen, geef je tien bestuurders achter je een nadeel. Voor de algemene doorstroming zijn vage beleefdheidsgebruiken niet bevorderlijk.


Geen wonder dan ook dat het bij de rotondes mis blijft gaan. De één meent dit te moeten doen, de ander juist het tegenovergestelde. Want niet iedereen is even beleefd, er zitten ook agressievelingen tussen en heethoofden. Zo wordt het al snel een gevaarlijke chaos.


Autorijden in Canada blijft een hachelijke aangelegenheid. Er wordt veel schade gereden en er vallen veel slachtoffers. Maar om te leren het beter te doen, dat wil men helemaal niet.


21 januari 2025
Wil het wel lukken met de E-auto's? Nee, niet echt. De verkoop stagneert, ook in Canada.
20 januari 2025
Wonen in een hutje, gebouwd in China; De woningnood wordt wel erg bizar aangepakt in Canada.
19 januari 2025
Waar is het nou eigenlijk veiliger? Hoe ervaren immigranten de relatieve veiligheid?
18 januari 2025
Wabush, da's echt een heftig stukje Canada; Afgelegen, bedrijvig, koud, vriendelijk - en opmerkelijk.
17 januari 2025
Hoe kijken we tegen patriottisme aan?  Is het een goede zaak of moet het misschien wat minder?
Canada reisbureau
16 januari 2025
Nut en onnut van een reisbureau; Opmerkelijk - ze zijn weer aan het terugkomen.
15 januari 2025
Buitenkans - emigreren naar Saskatchewan? Deze opmerkelijke prairieprovincie verwelkomt immigranten.
14 januari 2025
Wat bedoelt men met "equalization"?  Het gaat om geld en de verdeling ervan over het land.
13 januari 2025
Immigrant ontmoet andere immigranten; Er zijn dan ook miljoenen in Canada.
12 januari 2025
Gewoon een flatje huren, ergens in Canada; Hoe makkelijk of juist moeilijk is dat eigenlijk?
Meer posts
Share by: