Een Canadees en rotonde-verkeer. Dat gaat mis.


De voorrangsregels zijn te ingewikkeld voor de mensen.

Ze bestaan al heel lang in Engeland en op het Europese vasteland misschien ook al wel 40 jaar. In Canada zijn moderne rotondes eigenlijk pas ontdekt. Met veel problemen.


Canada is een behoudend land en in het verkeer gaat het vaak nog net zo als 80 jaar geleden; alleen is het wel een flink stuk drukker geworden op de weg. Een moderne rotonde is een eenvoudige en efficiënte manier om het verkeer doorstroming te geven en meteen de veiligheid enorm te verbeteren. Beetje bij beetje begint men er aan te wennen maar veel rotondegebruikers blijven stuntelen.


Bij het binnenrijden van de rotonde kom je langs een "YIELD" bord. Je moet voorrang geven aan het verkeer op de rotonde. Velen begrijpen dit niet en nemen gewoon voorrang, denkende dat het recht van de brutaalste misschien van toepassing is? Anderen, rijdend op de rotonde, zien verkeer van rechts aankomen en knallen op de rem. Ze denken beleefd te zijn maar dat zijn ze juist helemaal net. Ze maken een duidelijke situatie juist heel onduidelijk. Ze creëren verder een aanleiding voor onnodige kop-staart botsingen. Immers, de opvolgende bestuurder had zo'n plotselinge remmanoeuvre niet verwacht. Voorlopig leveren rotondes in Canada dan ook meer botsingen op dan ze voorkomen.


Een deel van het probleem is dat het gebruik van rotondes in de rijopleiding altijd ontbrak. Logisch, want er waren er geen. Inmiddels is dat verbeterd maar er zijn nog altijd miljoenen bestuurders die het niet begrijpen. Helaas heeft de overheid de kans over het hoofd gezien om bestuurders tips te geven. Hoe moet je een rotonde gebruiken? Het is niet echt ingewikkeld maar je moet het wel even weten. Een TV-spotje misschien? Wat uitlegborden? Een brochure? Niets van dat alles is er gedaan. Geen wonder dan ook dat mensen niet begrijpen hoe ze zich moeten aanpassen.


Op Canada's wegen geldt nog altijd het beleefdheidsprincipe. Vaak zie je bestuurders doodleuk op de rem trappen om een ander voertuig tussen te laten voegen. Dat klinkt beleefd maar het levert ook veel kop-staart ellende op. Het is erg kortzichtig. Door één bestuurder voor je een voordeel te gunnen, geef je tien bestuurders achter je een nadeel. Voor de algemene doorstroming zijn vage beleefdheidsgebruiken niet bevorderlijk.


Geen wonder dan ook dat het bij de rotondes mis blijft gaan. De één meent dit te moeten doen, de ander juist het tegenovergestelde. Want niet iedereen is even beleefd, er zitten ook agressievelingen tussen en heethoofden. Zo wordt het al snel een gevaarlijke chaos.


Autorijden in Canada blijft een hachelijke aangelegenheid. Er wordt veel schade gereden en er vallen veel slachtoffers. Maar om te leren het beter te doen, dat wil men helemaal niet.


24 april 2025
Zonne-energie in Canada, is dat dan wat? Gratis energie, wie wil dat nu niet?
23 april 2025
Canadese wijn, is dat wat?  Keuze te over - afkomstig van verschillende provincies.
22 april 2025
Over de grens gaan wonen, kan dat?  Ja, sommige grenzen wel, andere eigenlijk niet.
21 april 2025
Telefoonmisbruik van ouderen; Om een opa of oma geld af te troggelen.
20 april 2025
Canada is lid van "Five Eyes"; Maar wat betekent dat nu eigenlijk?
19 april 2025
Van begraafplaats naar stadspark; De gebeurtenissen op een stukje grond in de stad.
18 april 2025
Toch niet alweer over die suffe verkiezingen? Wat vinden ze er in andere landen eigenlijk van?
17 april 2025
Wat wil men nu eigenlijk in de provincie Québec? Meer of juist minder immigratie?
16 april 2025
Hoe het nu verder zou moeten met de VS; Wat denkt men toch te bereiken met al die agressie?
15 april 2025
Wil je eigenlijk wel stemmen? Of ben je duidelijker als je juist niet stemt?
Meer posts