Is dat leuk, een extra luide motor?


Helaas vinden sommigen van wel.

De autogekte is groot in Canada. Wat voor velen een vervoermiddel is, en niet veel meer, is voor anderen een speeltje, een pronkstuk of een soort sociaal-culturele uiting.


Ronkende motoren en gierende banden, dat vinden sommigen erg fijn. Laten we aannemen dat het vooral minder volwassen knapen zijn die het leuk vinden als hun auto zo veel mogelijk geluid maakt. Het komt heuselijk voor dat men de uitlaat er gewoon afhaalt of vervangt door een galmpijp. Dat men de motor tuned zodat deze flink knalt, vooral bij het gasloslaten. En door het uitschakelen van de tractiecontrole kun je toch weer met gillende banden optrekken. Leuk, leuk, leuk - voor sommigen. Voor de omwonenden echter een ware ramp.


Het verschijnsel van lekker-veel-lawaai-maken komt misschien overal wel eens voor maar om de een of andere reden is het vooral in en om de stad London in Ontario de laatste tijd wel heel erg bont. Omdat de ellende vooral 's avonds laat en 's nachts plaatsvindt, is het extra irritant voor de bewoners. Ramen open tijdens het slapen is zo goed als onmogelijk. Het regent klachten bij de gemeente en vooral ook bij de politie (de LPS: London Police Service). Mag het, dit soort gedrag? Nee natuurlijk mag het niet. Maar de jongelui zijn moeilijk te vangen, de boetes zijn gering en de politie meent dat ze wel iets beters te doen hebben dan achter een zooitje opgeschoten knapen aan te jassen.


Intussen zijn de boetes vrij gering. In Ontario is de boete voor rijden zonder uitlaat slechts $80. Er zijn wel gemeentelijke verordeningen betreffende geluidsoverlast, maar het is erg moeilijk daar iets mee te doen. Vaak gaat het bravoergedrag van de heertjes echter wel gepaard met veel te hard rijden want ook dat is "leuk". Vooral binnen de bebouwde kom, waar het zo laat vaak heerlijk rustig is, kan men het gas eens extra diep intrappen.


De politie meldt trots dat ze de afgelopen week liefst twee overtreders in de kraag heeft gevat. Eentje reed 101 waar 50 km/h was toegestaan. Dit resulteerde in een bon voor "stunt driving"  zoals dat dan heet. De rijbevoegdheid werd ter plaatse ontzegd en de wagen inbeslaggenomen. Een ander reed 104 waar 60 km/h was toegestaan. Da's erg maar toch iets minder erg. De bestuurder moet zijn rijbewijs twee weken lang inleveren en zijn wagen een maand lang. Ook komt er nog wel een geldboete. Beide knapen worden ook door hun autoverzekering bestraft. Er komt een boetepremie terwijl ze bij de eerstvolgende vervaldatum van de polis ook een opzegging tegemoet kunnen zien.


Maar helaas, twee vangsten op honderden overtredingen, dat helpt niet echt. Nog steeds is het een kakofonie in de nacht, op veel plekken in lieflijk London. Totdat er vreselijke ongelukken gaan gebeuren, doet niemand er echt iets aan. Men draagt wel ideeën aan: meer snelheidscamera's bijvoorbeeld. Maar zou dat nou echt helpen?


We hopen dat dit een probleempje is van voorbijgaande aard. Dadelijk, als de sneeuw weer met bakken omlaag komt, dan houdt het vast op. En volgend jaar weer hetzelfde probleem?


7 juni 2025
Als je een ziekenhuis wilt bouwen ... Dan moet je toch proberen het goed te doen?
6 juni 2025
Bezoek aan "Six Nations"; Een aantal Canadese dorpjes, zou je zeggen?
5 juni 2025
Naar de VS met korting; Links en rechts kun je daar ineens veel voordeliger terecht.
4 juni 2025
Autorijden met drank op; Ook in Canada is dit af en toe een naar probleem.
3 juni 2025
Een conferentie in Canada; Juist omdat het buurland zo ongastvrij lijkt.
2 juni 2025
Voorbeeld van goed stedelijk financieel beheer: In Burnaby (BC) houdt men al jarenlang geld over.
1 juni 2025
Populisme in Canada; Welke politicus is er echt een populist?
31 mei 2025
Belasting op suiker, zou dan kunnen? In Newfoundland & Labrador heeft men het geprobeerd.
30 mei 2025
Die arme politici; Ze moeten echt beter betaald worden.
29 mei 2025
Sociale woningbouw in Canada; Daar wil men liever niet te veel geld aan besteden.
Meer posts