Overdreven service aan de "Service Desk";



Sommigen maken daar dan graag misbruik van.

In bijna alle Canadese winkels kun je je geld terugkrijgen als de aankoop tegenvalt. Veel winkels hebben daarvoor zelfs een speciale balie, noem het de "Service Desk".


Om je geld terug te krijgen moet je uiteraard het product, redelijk ongeschonden en in de oorspronkelijke verpakking, terugbrengen naar de winkel. Ook moet je eigenlijk de kassabon bij je hebben. Vrijwel alle winkels betalen dan heel soepel je aankoop terug, precies op de manier waarop je die eerder hebt betaald.


Betaalde je met PIN, dan wordt het daar teruggestort. Betaalde je zoals zoveel Canadezen met een Credit Card, dan gaat het daarop terug. Dit dus om fraude te voorkomen. Het is bijvoorbeeld ook een voorwaarde van de Credit Card-maatschappij, de winkelier moet dat dan ook zo doen (om misbruik te voorkomen).


Sommigen betalen contant en ook dan krijg je volgens dezelfde principes, je aankoop weer netjes in contanten terugbetaald. Het is een systeem gebaseerd op winkelierscoulance die de wettelijke garantieverplichting ver te boven gaat. Vrijwel alle winkeliers doen er aan mee om het voor consumenten juist gemakkelijker te maken een aankoop te doen. Immers, je kunt je later nog bedenken, wat trouwens haast niemand doet. Maar het kan wel; het is een stukje extra aankoopzekerheid voor de consument.


Toch zit er ook in dit systeem een fraudelek. Wie producten heeft vergaard, bijvoorbeeld uit winkeldiefstal of uit grootschaligere roof, die wil die weer kwijt. Je kunt ze niet naar de winkel terugbrengen zonder kassabon. Er is een levendige bedrijvigheid ontstaan in de handel in valse kassabonnen. Die kun je immers, als je de juiste printer hebt, zelf zo afdraaien. Dan gaat de boef of een heler met de buit naar de winkel en krijgt zo contanten terug.


Het begon op te vallen bij een bepaalde winkel in Durham (Ontario) dat er een groot aantal dure, keurig nieuwe artikelen terugkwamen die allemaal contant betaald zouden zijn geweest. Het liep in vrij korte tijd op tot zo'n $40,000. Toen ook uit camerabeelden bleek dat het telkens dezelfde persoon was, ging de alarmbel af. En wat bleek nota bene ... de kassabonnen waren ook allemaal vervalst.


Deze persoon is opgepakt voor heling, fraude en valsheid in geschrifte. Het plannetje was gewoon niet zo slim ten uitvoer gebracht. Maar als je nou ten minste bij heel veel verschillende "Service Desks" was langsgaan. Dan was het misschien minder opgevallen?


21 januari 2025
Wil het wel lukken met de E-auto's? Nee, niet echt. De verkoop stagneert, ook in Canada.
20 januari 2025
Wonen in een hutje, gebouwd in China; De woningnood wordt wel erg bizar aangepakt in Canada.
19 januari 2025
Waar is het nou eigenlijk veiliger? Hoe ervaren immigranten de relatieve veiligheid?
18 januari 2025
Wabush, da's echt een heftig stukje Canada; Afgelegen, bedrijvig, koud, vriendelijk - en opmerkelijk.
17 januari 2025
Hoe kijken we tegen patriottisme aan?  Is het een goede zaak of moet het misschien wat minder?
Canada reisbureau
16 januari 2025
Nut en onnut van een reisbureau; Opmerkelijk - ze zijn weer aan het terugkomen.
15 januari 2025
Buitenkans - emigreren naar Saskatchewan? Deze opmerkelijke prairieprovincie verwelkomt immigranten.
14 januari 2025
Wat bedoelt men met "equalization"?  Het gaat om geld en de verdeling ervan over het land.
13 januari 2025
Immigrant ontmoet andere immigranten; Er zijn dan ook miljoenen in Canada.
12 januari 2025
Gewoon een flatje huren, ergens in Canada; Hoe makkelijk of juist moeilijk is dat eigenlijk?
Meer posts
Share by: