Overdreven service aan de "Service Desk";



Sommigen maken daar dan graag misbruik van.

In bijna alle Canadese winkels kun je je geld terugkrijgen als de aankoop tegenvalt. Veel winkels hebben daarvoor zelfs een speciale balie, noem het de "Service Desk".


Om je geld terug te krijgen moet je uiteraard het product, redelijk ongeschonden en in de oorspronkelijke verpakking, terugbrengen naar de winkel. Ook moet je eigenlijk de kassabon bij je hebben. Vrijwel alle winkels betalen dan heel soepel je aankoop terug, precies op de manier waarop je die eerder hebt betaald.


Betaalde je met PIN, dan wordt het daar teruggestort. Betaalde je zoals zoveel Canadezen met een Credit Card, dan gaat het daarop terug. Dit dus om fraude te voorkomen. Het is bijvoorbeeld ook een voorwaarde van de Credit Card-maatschappij, de winkelier moet dat dan ook zo doen (om misbruik te voorkomen).


Sommigen betalen contant en ook dan krijg je volgens dezelfde principes, je aankoop weer netjes in contanten terugbetaald. Het is een systeem gebaseerd op winkelierscoulance die de wettelijke garantieverplichting ver te boven gaat. Vrijwel alle winkeliers doen er aan mee om het voor consumenten juist gemakkelijker te maken een aankoop te doen. Immers, je kunt je later nog bedenken, wat trouwens haast niemand doet. Maar het kan wel; het is een stukje extra aankoopzekerheid voor de consument.


Toch zit er ook in dit systeem een fraudelek. Wie producten heeft vergaard, bijvoorbeeld uit winkeldiefstal of uit grootschaligere roof, die wil die weer kwijt. Je kunt ze niet naar de winkel terugbrengen zonder kassabon. Er is een levendige bedrijvigheid ontstaan in de handel in valse kassabonnen. Die kun je immers, als je de juiste printer hebt, zelf zo afdraaien. Dan gaat de boef of een heler met de buit naar de winkel en krijgt zo contanten terug.


Het begon op te vallen bij een bepaalde winkel in Durham (Ontario) dat er een groot aantal dure, keurig nieuwe artikelen terugkwamen die allemaal contant betaald zouden zijn geweest. Het liep in vrij korte tijd op tot zo'n $40,000. Toen ook uit camerabeelden bleek dat het telkens dezelfde persoon was, ging de alarmbel af. En wat bleek nota bene ... de kassabonnen waren ook allemaal vervalst.


Deze persoon is opgepakt voor heling, fraude en valsheid in geschrifte. Het plannetje was gewoon niet zo slim ten uitvoer gebracht. Maar als je nou ten minste bij heel veel verschillende "Service Desks" was langsgaan. Dan was het misschien minder opgevallen?


26 juli 2025
Hoe zit het met Canada's rijkdom? Klopt het dat die iets aan het teruglopen is?
25 juli 2025
Dit ga je beslist meemaken: Dat je hoort: dit lust ik gewoon niet.
24 juli 2025
De Canadese definitie van vriend en vijand; Die ligt zonder meer anders dan je eerst dacht.
23 juli 2025
Toch een zandmijn op komst; De onderhandelingen duren voort.
22 juli 2025
Waarom toch zendmasten vernietigen? Daar zijn twee redenen voor te bedenken, beide slecht.
21 juli 2025
De noodsituatie afgekondigd; Wat betekent dat eigenlijk en wat gebeurt er dan?
20 juli 2025
Canada: een olieproducerend land; Maar daar zitten wel consequenties aan vast ...
19 juli 2025
De vraag is: wie betaalt er voor de verpakking. Toch niet echt iets om je over op te winden, of toch?
18 juli 2025
Het probleem: erg veel te dikke Canadezen; Een oplossing is zo één twee drie niet gevonden.
17 juli 2025
Soms moet er echt aan de weg gewerkt worden; Dat verloopt in Canada opmerkelijk anders.
Meer posts