Steen en been klagen Canadezen over de inflatie. Alles is duurder geworden en de salarissen zijn niet altijd ook omhooggegaan. Zo doet de inflatie pijn voor heel veel Canadezen.
Je moet met een lampje zoeken om spullen te vinden die niet duurder zijn geworden de afgelopen jaren en dan kom je al snel terecht in de hoek van de elektronica. Opvallend daarbij is dat ook in Canada de maandelijkse tarieven voor het gebruik van mobiele telefoons iets omlaag zijn gegaan. Voor de meesten is het nu goedkoper dat een jaar of vijf of tien geleden.
En toch kun je zondermeer stellen dat het gebruik van mobieltjes in Canada nog steeds veel duurder is dan in veel landen. Het schijnt dat Canada tot de wereldtop behoort voor wat betreft de tarieven, zelfs nadat ze echt iets omlaaggegaan zijn. Dat komt doordat ze elders veel meer omlaag zijn gegaan.
Wie bijvoorbeeld in Europa recentelijk een mobiel abonnement heeft afgesloten zou daarvoor in veel gevallen nog geen eens €10 per maand betalen, waarbij je natuurlijk nog wel moet kijken hoeveel data en belminuten daar nou eigenlijk bij in zitten. Maar hoe je ook vergelijkt, de verschillen zijn altijd gigantisch.
De grote Canadese telecombedrijven doen dit af met de kennis dat Canada een groot en ruim land is en dat het moeilijk en duur is om ontvangst te regelen op al die afgelegen plekken. Maar dat is het ‘m nou juist, er zijn nog ontzettend veel plekken in het land waar de ontvangst beroerd is of vaak ook helemaal niet-bestaand. In de steden is het prima – want ja, daar zitten de meeste klanten. Maar daarbuiten?
Opvallend is verder dat de gebruikte zendtechniek erg verouderd is, zeker buiten de steden. Men hobbelt er met lage zendsnelheden – als het al wil werken. Nogmaals, in de steden biedt men graag en goed de 5G techniek aan – maar daarbuiten is het vaak huilen met de pet op.
Niet alleen zijn de maandelijkse tarieven aanzienlijk, men is ook echt het haasje bij overschrijding van de limieten. Wie een pakket heeft en daarboven komt, die krijgt enorme tarieven voor de kiezen. Dat geldt trouwens ook als je met je Canadese telefoon naar het buitenland gaat. De “roaming” tarieven maken je snel arm – maar dat is omgekeerd natuurlijk ook zo. Je moet echt niet met een Europese telefoon in Canada gaan rondlopen alsof je thuis bent. Het zou een vermogen kosten.
Waarom het allemaal zo duur moet zijn met de mobiele technologie in Canada, dat blijft dan ook een beetje een raadsel. Eerlijk gezegd wordt er breeduit vermoed dat er doodleuk niet genoeg mededinging is. Er zijn wel flink wat maatschappijtjes, maar als je dat dan ontleedt, dan blijkt eigenlijk dat er veel onder dezelfde kernmaatschappij vallen. Er heerst dan een soort schijnconcurrentie.
In feite zou je kunnen stellen dat het stelsel van de idioot hoge prijzen in stand wordt gehouden door een soort onderlinge afspraak. Als alle bedrijven de prijzen hooghouden, dan verdient iedereen het meest. Zo gaat het al decennialang. Door af en toe een heel kleine korting te geven, probeert men de klanten toch het idee te geven dat de prijzen omlaaggaan. Is iedereen zo wel tevreden?
Opvallend in Canada is dat er ook nog erg veel vaste telefoons zijn – niet aan het mobiele net dus. Da’s deels noodzaak in de afgelegen gebieden – als er geen of nauwelijks ontvangst is op een mobieltje, maar het past ook wel in de behoudende manier van doen van veel Canadezen. Zo is men het nu eenmaal gewend.
Maar wat je dan weer wel hebt met zo’n ouderwetse telefoon aan een draadje, dat is de angst voor de “long distance” tarieven. Interlokaal bellen op de vaste lijn is op veel plaatsen in Canada nog heel erg duur. Dat is dan weer anders bij mobieltjes, daar kan men binnen het land gratis bellen, zeker als je onbeperkt belminuten hebt. Maar heb je die?
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.