Ook in Canada gaat het niet al te voorspoedig met de gedrukte kranten. Decennialang al is die trend waar te nemen in veel landen terwijl mensen overschakelen naar de digitale media.
De tijden dat de krantenjongen blijgemoed van huis naar huis kon springen is allang voorbij, slechts enkelen hebben nog een abonnement op de “echte” krant. En de krant is bovendien veel dunner geworden, vooral omdat er nauwelijks nog in geadverteerd wordt. Pagina’s met “kleintjes” voor van alles en nog wat, die zie je nog nauwelijks. En grote advertenties van bedrijven zijn ook goeddeels wegbezuinigd.
Het krantenlandschap is ook danig veranderd de afgelopen jaren. Telkens weer worden er kranten samengevoegd. Waren er in een stad nog niet zo lang geleden drie of vier dagelijkse kranten, dan is er daar misschien nog maar eentje van over; of twee in de grotere steden. Opvallend is ook dat het aantal publicatiedagen wordt teruggebracht. Nog niet zo lang geleden kwam de krant zeven dagen in de week. En nu? Misschien vijf of hier en daar zelfs nog minder vaak.
Het is lastig om juiste statistische gegevens te bemachtigen over dit onderwerp. Dat is ook logisch, want niemand loopt graag te koop met een tanend verdienmodel. Om het positief en opgewekt te houden, meldt de pers dat er wekelijks liefst 30 miljoen kranten in Canada gedrukt worden.
Dit klinkt bemoedigend maar dat aantal is “per week” en het blijkt dat dit inclusief de gratis bladen is die overal in Canada vooral plaatselijk worden uitgegeven. Dit zijn, over het algemeen, advertentiekrantjes vrijwel zonder journalistieke bijdragen. Opvallend is dat er daarvan eigenlijk nog zo veel zijn en hier en daar kijken mensen ook echt uit naar deze bron van verstrooiing.
Toch schat men dat er op een gemiddelde werkdag zo’n twee miljoen kranten nog verkocht worden in Canada. Dat aantal loopt echter steevast terug.
Om te betalen voor je nieuws is al heel lang problematisch. Op radio en TV kan men gratis het nieuws horen of zelfs zien. Maar tegenwoordig is er op Internet ook veel nieuws beschikbaar. Gretig lezen mensen dit op hun telefoontje, op hun tablet of op hun computer.
Zo zijn er ook elektronische abonnementen beschikbaar op de kranten. Daarmee krijg je geen papieren krant aan de deur maar wel toegang tot een vrij breed nieuwsaanbod met achtergrondinformatie, eigenlijk misschien zelfs wel breder en actueler dan in de gedrukte krant. En toch blijft het moeilijk om klanten ervan te overtuigen voor het nieuws te betalen.
Volgens informatie van “The Newspaper Industry” geven Canadezen per jaar in totaal zo’n $500 Miljoen uit aan gedrukte kranten – maar slechts $125 Miljoen aan digitale abonnementen. De trend is en lijkt te blijven dat men minder geld zal uitgeven aan de gedrukte kranten en meer aan de digitale.
Overigens geldt die trend ook voor de advertentie-inkomsten van de kranten. Minder wordt er besteed aan advertenties in de gedrukte kranten en langzaam maar zeker wel meer aan digitale advertenties.
De ontwikkelingen bij de pers zijn niet te stuiten maar schrijf de gedrukte kranten toch nog maar niet af. Als er iets bijzonders aan de hand is, dan springt de losse verkoop ineens op. Denk daarbij aan rampen, verkiezingen, feestelijkheden of opmerkelijk plaatselijk nieuws.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.