De Canadese obsessie met auto's en parkeerplaatsen
Soms loopt de autoliefde uit de hand en dan krijg je dit

De stad Hamilton (Ontario) heeft dringend betaalbare huurwoningen nodig. Daar was nu een plannetje voor, en dan nog wel op een beloopbaar punt in de binnenstad.
Dat is een dubbelgoed idee - want er zijn toch echt veel te veel auto's onderweg in Canada, en zeker in de grote steden. De mensen die op deze plek zouden komen wonen, die hoeven zelf geen auto te rijden want de gehele binnenstad is dichtbij genoeg. Dit past goed in de bevolkingsgroep die immers aangewezen is op een betaalbare huurwoning.
Zo ontstond het plan om een stuk grond dat reeds in eigendom was van de stad te bebouwen met 67 bescheiden woningen voor mensen met een kleine beurs - maar die toch van vitaal belang zijn voor het draaiende houden van alle diensten in deze stad. Met iedereen blij zou dit een "win-win-situation" moeten wezen om trots op te zijn. Eindelijk, een oplossing.
Het plan moest nog wel even door de gemeenteraad worden goedgekeurd; een formaliteit zou je denken? Maar helaas, bij die stap is het misgegaan. Enkele gemeenteraadsleden waren van mening dat het niet aanvaardbaar was dat er door de bebouwing van dit grondstuk liefst 27 parkeerplaatsen verloren zouden gaan. Bij de stemming liep de kwestie vast. De parkeerplaatsen hebben het gewonnen van de 67 kleine woningen.
Dit droeve verhaal is kenmerkend voor Canada's obsessie met de Heilige Koe. De automobiel regeert nog altijd in dit land, alsof er geen andere manier zou wezen om je te verplaatsen. Het is ondenkbaar voor velen om te gaan lopen, om de fiets te pakken. Te ver, te koud of doodleuk te gevaarlijk. Men moet er niet aan denken. En het openbaar vervoer is en blijft een lachertje, nee daar wordt hier en daar zelfs gretig in gesneden. Want het kost geld dat men liever uitgeeft aan andere zaken.
Je klomp breekt toch als je dit soort flauwekul hoort? Het is de hoogste tijd voor Canada om de jaren zestig achter zich te laten. Ietsje moderner doen kan af en toe echt geen kwaad.