Je moet er eigenlijk niet aan denken maar het zou zomaar kunnen gebeuren dat er brand uitbreekt op een Canadese luchthaven, bijvoorbeeld na een verkeerd verlopen landing.
Het scenario werd uitgebreid besproken met de “Canadian Aviation Regulations” in de hand. Daaruit blijkt dat er op een gemiddeld, redelijk drukke Canadese luchthaven meestal slechts drie brandweerlui in dienst zijn. Men zegt dat het ondenkbaar is dat men met zo’n geringe bezetting kan overgaan tot hulp bij evacuaties of andere grootschalige aangelegenheden. Zo’n minimale bezetting is eigenlijk nog maar net genoeg om één bluswagen te bemensen. En toch volgt men daarmee precies de officiële voorschriften.
Ter vergelijking: Op Frankfurt Airport zijn er permanent 66 brandweerlui aanwezig, dag en nacht. Op Schiphol ongeveer 50. Op CDG (Parijs) ongeveer 40.
In de praktijk gaat men er van uit dat er, in geval van plotselinge nood, een beroep gedaan kan worden op een nabije stedelijke brandweerdienst en ook dat men op het laatste moment nog een aantal eigen medewerkers met spoed zal kunnen oproepen. Daarbij gaat men er nadrukkelijk van uit dat er vaak enige tijd zit tussen de aankondiging van een bepaald probleem bij de landing en de feitelijke landing.
De veiligheidsvoorschriften zijn keihard vastgelegd door de federale overheid, die zich gewoonlijk baseert op een probleem met een vliegtuig met 20 inzittenden. Uiteraard zijn dit er vaak een veelvoud daarvan; in zulk soort situaties zou de bezetting in de kazerne terstond onvoldoende zijn en moet men terugvallen op het inroepen van hulp.
Langs de andere kant weet iedereen dat het ook een erg dure grap is om altijd vakkrachten aanwezig te hebben. Niet alleen moeten die betaald worden, maar ook alle apparatuur, de brandweerwagens en de daarbij behorende gebouwen. Het kost, al met al, een lieve duit. Uiteindelijk zijn het de passagiers die voor deze kosten opdraaien.
Men neemt inmiddels in overweging of het zin heeft de bezetting op de middelgrote luchthavens op te krikken van vier permanente krachten tot twaalf. Ofschoon iedereen natuurlijk enthousiast roept dat we alles over moeten hebben voor een betere veiligheid, blijkt al snel dat het toch weer om de centen gaat als mensen aarzelen om zo’n plannetje ook echt uit te voeren.
Canadezen klagen al steen en been over de enorm opgelopen bijkomende kosten op een ticket. Afgezien van het vliegtarief en de brandstoftoeslag, weet men de klant tegenwoordig gretig te vinden met allerhande luchthavenheffingen, veiligheidstoeslagen en navigatiekosten. Die zijn dan wel allemaal netjes ingebouwd in de ticketprijs, maar als mensen de verschillende kostenrubrieken toch eens goed bekijken, dan is het wel even schrikken wat er zo links en rechts aan de strijkstok blijft hangen.
Er is dan ook eigenlijk niet veel realiteitszin voor nodig om te veronderstellen dat de meesten het zo wel welletjes vinden. Nog meer toeslagen? Nee dank u …
Maar wat toch ook meespeelt is de geruststellende gedachte dat het tegenwoordig slechts hoogstzelden fout gaat. Want laten we wel wezen, vliegen is nog nooit zo veilig geweest. Niemand kan zich zelfs maar heugen dat er een grote brand was op een Canadees vliegveld. Prima zo!
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.