Canadezen hebben een echte haat-liefde verhouding met hun bank. Niemand kan er zonder dus moet je wel - maar sommigen zijn toch bijzonder afkerig van hun bank.
Canadese banken zijn intussen wel een hoeksteen van het Canadese bestel. De banken behoren bij de grootste en meest stabiele bedrijven in het land, zeker financieel gezien hebben ze de touwtjes goed in handen. Opmerkelijk is dat er ontzettend veel wordt verdiend. Telkens, als de kwartaalcijfers worden gepubliceerd, dan val je haast van je stoel door het gigantische aantal nullen dat met verdient. Het gaat, per bank, om miljarden. Elk kwartaal weer.
Natuurlijk is het nuttig als een bank winst maakt. Daarmee wordt het bedrijf alleen maar sterker en zijn de belangen van de klanten gewaarborgd. Opvallend, zo zeggen de economen, is het feit dat het dit jaar zoveel beter lijkt gegaan te zijn dan vorige jaren. Crisis of geen crisis, alle grootbanken hebben voortreffelijk gedraaid.
Canadese banken verdienen, net als andere internationaal georiënteerde banken, het leeuwendeel van hun resultaat met grote transacties betreffende vooral grote bedrijven en overheden. Waar men minder verdient, dat is met de kleine, dagelijkse gebruikers. De privéklanten, zogezegd. Men wil daar wat aan doen.
Veel banken vinden het noodzakelijk om de servicekosten flink te verhogen maar ook om de kosten te verminderen. Daartoe loost men langzaam maar zeker personeel, zet men in op verdere automatisering en sluit men de minder gefrequenteerde filialen en kantoren.
Waar hebben we het over? Er zijn voor particulieren eigenlijk twee soorten kosten. De maandelijkse vaste kosten (een soort abonnement voor verschillende diensten die men bij de bank consumeert) en incidentele kosten die niet in het abonnementspakket vallen. Met de maandelijkse kosten wordt de betaalrekening onderhouden en het gewone betaalverkeer geregeld. De incidentele tarieven zijn bijvoorbeeld voor een spoedboeking of andere niet-standaard handelingen.
De Canadese consumentenbond raadt aan eens goed naar je pakket te kijken. Heb je al die diensten wel nodig? Kun je misschien ergens voordeliger terecht? Nogal wat klanten hebben veel te zware pakketten die toch wel elke maand betaald moeten worden. Dat kan zo $12 per maand zijn bij veel banken. En dat wordt dan bijvoorbeeld ineens verhoogd naar $14. Wie af en toe rood staat, die krijgt het ook ineens een stuk kwader: die tarieven gaan helemaal omhoog.
Er wordt flink gesputterd in Canada over de hoogte van de bankkosten. Velen vinden dat het niet netjes is dat deze zo hoog zijn in deze “moeilijke” tijden. En al helemaal als die dan ook nog verhoogd worden, zoals inderdaad af ten toe gebeurt.
Grappig is dat veel Canadezen een enorme hekel aan de overheid hebben. Maar toch kijkt men nu graag naar diezelfde overheid of die niet kan ingrijpen. Maar ... zou dat ooit gebeuren?
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.