Waarom echt goedkoop vliegen niet kan in Canada.


De tarieven zijn aanzienlijk en worden nog hoger, zo lijkt het.

Als je ergens naartoe moet in Canada, dan kun je zelf rijden - maar dat is vaak te ver. Eigenlijk de enige mogelijkheid is om het vliegtuig te pakken. En da's knap kostbaar.


Wie gewend is goedkope vluchten te boeken door middel van de bekende Europese "low-cost" maatschappijen, die zal het zonder moeten doen in Canada. Er zijn weinig luchtvaartmaatschappijen in Canada en die er zijn houden elkaar heel goed in de gaten. Verdacht goed, zouden critici er snel bij zeggen want het lijkt vaak op afgesproken werk.


De Canadese luchtvaartbedrijven zeggen schaapachtig dat ze er ook niets aan kunnen doen. Het land is dunbevolkt en daardoor zou vliegen minder verdienstelijk zijn, waardoor de tarieven wel omhoog moeten om een redelijk bedrijfsresultaat te behalen.


Ook wijst men al snel naar het vaak barre klimaat in Canada, wat op verschillende manieren veel extra kosten met zich brengt om de boel draaiende te houden. Of in het geval van een volledige onderbreking, om alles weer op te starten.


Wat zeker ook meespeelt zijn de hoge heffingen en belastingen. Elke luchthaven komt men aanzienlijke toeslagen, zogezegd om de infrastructuur te verbeteren - nog afgezien van de flinke landingsrechten. Dan zijn er vervolgens de heffingen van de overheid voor veiligheid, navigatie en wie weet wat. Uiteraard wordt er op alles dan ook nog weer eens flink omzetbelasting gezet.


En toch is het gewoon het gebrek aan concurrentie dat de tarieven hoog lijkt te houden. Eigenlijk zijn er maar twee maatschappijen en die weten precies wat de ander doet. Afgezien van enkele regionale maatschappijtjes is de koek niet alleen dun maar ook heel behoorlijk afgeschermd.


Met de trein gaan is in Canada zo goed als onmogelijk. Er zijn er haast geen en die er zijn rijden langzaam en op de meest onmogelijke tijden. Die zijn meer voor toeristen gedacht - en daar zijn de tarieven dan ook naar: eveneens gigantisch hoog. Een enkeling gaat per intercitybus maar die rijden ook eigenlijk alleen maar op de meest lucratieve trajecten.


Reizen in Canada is niet echt een lolletje en het is nog peperduur ook. Het kringetje is dan rond: hoge prijzen, weinig reizigers, nog hogere prijzen, nog minder reizigers.

2 september 2025
Canadese politici zijn behoorlijk onbemind; Ze doen haast niks en ze cashen echt enorm. Hoe zit dat?
1 september 2025
Hóe moet je een fooi eigenlijk betalen? Is belangrijk in Canada om dit wel te weten ...
30 augustus 2025
Oh oh wat is Canada toch een ouderwets land ... Maar het land loopt met één ding toch wel flink voor op Europa.
door duda-wsm 29 augustus 2025
Gooi je diploma's maar weg als je naar Canada komt; En je werkervaring is ook behoorlijk onbelangrijk.
27 augustus 2025
Werken op afstand, dat biedt mogelijkheden;  Kun je gaan wonen waar het nog voordelig is.
26 augustus 2025
Bah, bah: die vieze groente; Veel Canadezen halen er hun neus voor op.
24 augustus 2025
Wie wil er moeilijk doen over de drank? Door velen wordt er nog altijd raar naar gekeken
23 augustus 2025
Kopen, kopen, kopen, ook bij de bank De verkoopdruk bij de Canadese banken
22 augustus 2025
Overal politiesirenes voor de "veiligheid"? Maar werkt dat nu eigenlijk ook zo voortreffelijk?
21 augustus 2025
Inderdaad, je moet je aanpassen en inschikken; Maar da's toch altijd als je ergens "nieuw" bent?
Meer posts