Waarom echt goedkoop vliegen niet kan in Canada.


De tarieven zijn aanzienlijk en worden nog hoger, zo lijkt het.

Als je ergens naartoe moet in Canada, dan kun je zelf rijden - maar dat is vaak te ver. Eigenlijk de enige mogelijkheid is om het vliegtuig te pakken. En da's knap kostbaar.


Wie gewend is goedkope vluchten te boeken door middel van de bekende Europese "low-cost" maatschappijen, die zal het zonder moeten doen in Canada. Er zijn weinig luchtvaartmaatschappijen in Canada en die er zijn houden elkaar heel goed in de gaten. Verdacht goed, zouden critici er snel bij zeggen want het lijkt vaak op afgesproken werk.


De Canadese luchtvaartbedrijven zeggen schaapachtig dat ze er ook niets aan kunnen doen. Het land is dunbevolkt en daardoor zou vliegen minder verdienstelijk zijn, waardoor de tarieven wel omhoog moeten om een redelijk bedrijfsresultaat te behalen.


Ook wijst men al snel naar het vaak barre klimaat in Canada, wat op verschillende manieren veel extra kosten met zich brengt om de boel draaiende te houden. Of in het geval van een volledige onderbreking, om alles weer op te starten.


Wat zeker ook meespeelt zijn de hoge heffingen en belastingen. Elke luchthaven komt men aanzienlijke toeslagen, zogezegd om de infrastructuur te verbeteren - nog afgezien van de flinke landingsrechten. Dan zijn er vervolgens de heffingen van de overheid voor veiligheid, navigatie en wie weet wat. Uiteraard wordt er op alles dan ook nog weer eens flink omzetbelasting gezet.


En toch is het gewoon het gebrek aan concurrentie dat de tarieven hoog lijkt te houden. Eigenlijk zijn er maar twee maatschappijen en die weten precies wat de ander doet. Afgezien van enkele regionale maatschappijtjes is de koek niet alleen dun maar ook heel behoorlijk afgeschermd.


Met de trein gaan is in Canada zo goed als onmogelijk. Er zijn er haast geen en die er zijn rijden langzaam en op de meest onmogelijke tijden. Die zijn meer voor toeristen gedacht - en daar zijn de tarieven dan ook naar: eveneens gigantisch hoog. Een enkeling gaat per intercitybus maar die rijden ook eigenlijk alleen maar op de meest lucratieve trajecten.


Reizen in Canada is niet echt een lolletje en het is nog peperduur ook. Het kringetje is dan rond: hoge prijzen, weinig reizigers, nog hogere prijzen, nog minder reizigers.

9 maart 2025
Over de rivier tussen Windsor (ON) en Detroit (MI); En de tunnel die de twee steden verbindt.
8 maart 2025
Waarom zijn de riviertjes in Ontario te zout? Da's slecht voor het milieu, wat moet er nu gebeuren?
7 maart 2025
Kan dat nu nog? Even de grens overwippen? Ja, het kan nog wel maar het zou kostbaar kunnen zijn.
6 maart 2025
Zijn Canadezen echt zo arm? Of zijn de zichtbare verschillen anders te verklaren?
5 maart 2025
De problemen bij "infill housing" ; Zoals nieuwbouw in een oude, vertrouwde omgeving.
4 maart 2025
Geen vergunning om te dansen; Dus is het verboden. $10.000 boete!
3 maart 2025
"We gaan besparen" zeggen de toppolitici; Grappig dan dus eigenlijk: ze zijn het met elkaar eens!
2 maart 2025
Als je het hebt over "state", wat wordt er bedoeld? Er zijn verschillende verklaringen voor, let dus op.
Tweetalig, Canada, provincie, New, Brunswick.
1 maart 2025
Canada's enige twéétalige provincie; Je zou toch denken: probleem opgelost; maar helaas!
28 februari 2025
Nu eens gesprekken met de "Commonwealth"; Is de Gemenebest dan misschien een verdere mogelijkheid?
Meer posts
Share by: