Waarom echt goedkoop vliegen niet kan in Canada.


De tarieven zijn aanzienlijk en worden nog hoger, zo lijkt het.

Als je ergens naartoe moet in Canada, dan kun je zelf rijden - maar dat is vaak te ver. Eigenlijk de enige mogelijkheid is om het vliegtuig te pakken. En da's knap kostbaar.


Wie gewend is goedkope vluchten te boeken door middel van de bekende Europese "low-cost" maatschappijen, die zal het zonder moeten doen in Canada. Er zijn weinig luchtvaartmaatschappijen in Canada en die er zijn houden elkaar heel goed in de gaten. Verdacht goed, zouden critici er snel bij zeggen want het lijkt vaak op afgesproken werk.


De Canadese luchtvaartbedrijven zeggen schaapachtig dat ze er ook niets aan kunnen doen. Het land is dunbevolkt en daardoor zou vliegen minder verdienstelijk zijn, waardoor de tarieven wel omhoog moeten om een redelijk bedrijfsresultaat te behalen.


Ook wijst men al snel naar het vaak barre klimaat in Canada, wat op verschillende manieren veel extra kosten met zich brengt om de boel draaiende te houden. Of in het geval van een volledige onderbreking, om alles weer op te starten.


Wat zeker ook meespeelt zijn de hoge heffingen en belastingen. Elke luchthaven komt men aanzienlijke toeslagen, zogezegd om de infrastructuur te verbeteren - nog afgezien van de flinke landingsrechten. Dan zijn er vervolgens de heffingen van de overheid voor veiligheid, navigatie en wie weet wat. Uiteraard wordt er op alles dan ook nog weer eens flink omzetbelasting gezet.


En toch is het gewoon het gebrek aan concurrentie dat de tarieven hoog lijkt te houden. Eigenlijk zijn er maar twee maatschappijen en die weten precies wat de ander doet. Afgezien van enkele regionale maatschappijtjes is de koek niet alleen dun maar ook heel behoorlijk afgeschermd.


Met de trein gaan is in Canada zo goed als onmogelijk. Er zijn er haast geen en die er zijn rijden langzaam en op de meest onmogelijke tijden. Die zijn meer voor toeristen gedacht - en daar zijn de tarieven dan ook naar: eveneens gigantisch hoog. Een enkeling gaat per intercitybus maar die rijden ook eigenlijk alleen maar op de meest lucratieve trajecten.


Reizen in Canada is niet echt een lolletje en het is nog peperduur ook. Het kringetje is dan rond: hoge prijzen, weinig reizigers, nog hogere prijzen, nog minder reizigers.

7 juni 2025
Als je een ziekenhuis wilt bouwen ... Dan moet je toch proberen het goed te doen?
6 juni 2025
Bezoek aan "Six Nations"; Een aantal Canadese dorpjes, zou je zeggen?
5 juni 2025
Naar de VS met korting; Links en rechts kun je daar ineens veel voordeliger terecht.
4 juni 2025
Autorijden met drank op; Ook in Canada is dit af en toe een naar probleem.
3 juni 2025
Een conferentie in Canada; Juist omdat het buurland zo ongastvrij lijkt.
2 juni 2025
Voorbeeld van goed stedelijk financieel beheer: In Burnaby (BC) houdt men al jarenlang geld over.
1 juni 2025
Populisme in Canada; Welke politicus is er echt een populist?
31 mei 2025
Belasting op suiker, zou dan kunnen? In Newfoundland & Labrador heeft men het geprobeerd.
30 mei 2025
Die arme politici; Ze moeten echt beter betaald worden.
29 mei 2025
Sociale woningbouw in Canada; Daar wil men liever niet te veel geld aan besteden.
Meer posts