Waarom echt goedkoop vliegen niet kan in Canada.


De tarieven zijn aanzienlijk en worden nog hoger, zo lijkt het.

Als je ergens naartoe moet in Canada, dan kun je zelf rijden - maar dat is vaak te ver. Eigenlijk de enige mogelijkheid is om het vliegtuig te pakken. En da's knap kostbaar.


Wie gewend is goedkope vluchten te boeken door middel van de bekende Europese "low-cost" maatschappijen, die zal het zonder moeten doen in Canada. Er zijn weinig luchtvaartmaatschappijen in Canada en die er zijn houden elkaar heel goed in de gaten. Verdacht goed, zouden critici er snel bij zeggen want het lijkt vaak op afgesproken werk.


De Canadese luchtvaartbedrijven zeggen schaapachtig dat ze er ook niets aan kunnen doen. Het land is dunbevolkt en daardoor zou vliegen minder verdienstelijk zijn, waardoor de tarieven wel omhoog moeten om een redelijk bedrijfsresultaat te behalen.


Ook wijst men al snel naar het vaak barre klimaat in Canada, wat op verschillende manieren veel extra kosten met zich brengt om de boel draaiende te houden. Of in het geval van een volledige onderbreking, om alles weer op te starten.


Wat zeker ook meespeelt zijn de hoge heffingen en belastingen. Elke luchthaven komt men aanzienlijke toeslagen, zogezegd om de infrastructuur te verbeteren - nog afgezien van de flinke landingsrechten. Dan zijn er vervolgens de heffingen van de overheid voor veiligheid, navigatie en wie weet wat. Uiteraard wordt er op alles dan ook nog weer eens flink omzetbelasting gezet.


En toch is het gewoon het gebrek aan concurrentie dat de tarieven hoog lijkt te houden. Eigenlijk zijn er maar twee maatschappijen en die weten precies wat de ander doet. Afgezien van enkele regionale maatschappijtjes is de koek niet alleen dun maar ook heel behoorlijk afgeschermd.


Met de trein gaan is in Canada zo goed als onmogelijk. Er zijn er haast geen en die er zijn rijden langzaam en op de meest onmogelijke tijden. Die zijn meer voor toeristen gedacht - en daar zijn de tarieven dan ook naar: eveneens gigantisch hoog. Een enkeling gaat per intercitybus maar die rijden ook eigenlijk alleen maar op de meest lucratieve trajecten.


Reizen in Canada is niet echt een lolletje en het is nog peperduur ook. Het kringetje is dan rond: hoge prijzen, weinig reizigers, nog hogere prijzen, nog minder reizigers.

24 april 2025
Zonne-energie in Canada, is dat dan wat? Gratis energie, wie wil dat nu niet?
23 april 2025
Canadese wijn, is dat wat?  Keuze te over - afkomstig van verschillende provincies.
22 april 2025
Over de grens gaan wonen, kan dat?  Ja, sommige grenzen wel, andere eigenlijk niet.
21 april 2025
Telefoonmisbruik van ouderen; Om een opa of oma geld af te troggelen.
20 april 2025
Canada is lid van "Five Eyes"; Maar wat betekent dat nu eigenlijk?
19 april 2025
Van begraafplaats naar stadspark; De gebeurtenissen op een stukje grond in de stad.
18 april 2025
Toch niet alweer over die suffe verkiezingen? Wat vinden ze er in andere landen eigenlijk van?
17 april 2025
Wat wil men nu eigenlijk in de provincie Québec? Meer of juist minder immigratie?
16 april 2025
Hoe het nu verder zou moeten met de VS; Wat denkt men toch te bereiken met al die agressie?
15 april 2025
Wil je eigenlijk wel stemmen? Of ben je duidelijker als je juist niet stemt?
Meer posts