Een fietspad hier in de straat? Nee, toch!


Dat willen de mensen hier absoluut niet, zo'n vreselijk fietspad.

Ook in Canada zijn er inmiddels mensen die inzien dat het nuttig is om mensen op de fiets te krijgen. Da's altijd beter dan al die auto's overal; en het is nog gezonder ook.


Omdat fietsen tussen de auto's echt heel gevaarlijk is, moeten er dan wel fietspaden komen. Er zijn er zo enkele in Canada maar die lopen meestal van nergens naar nergens - en hebben dus nauwelijks een functie. Inmiddels wil het stadsbestuur van Toronto twee stukken onzinnige fietspaden in de stad aan elkaar koppelen door een ontbrekend stuk aan te leggen. Dan krijg je één lang fietspad, zo hoopt men.


Daarbij is het probleem dat dit nieuwe stuk fietspad door een vrij nette buurt zou moeten lopen (Parkdale). Dat is op zich geen probleem want er lijkt ruimte zat te zijn. En toch is een groot percentage van de buurtbewoners nu in opstand aan het komen tegen dit vreselijke stuk nieuw fietsgenoegen. De gedachtengang is: een fietspad is prima, maar niet hier.


Wat is er namelijk het geval? Op het wegvak waar het fietspad zou komen, moeten andere functies van de openbare ruimte worden opgegeven. Het begint al met parkeerplaatsen - die zullen vervallen. Er wordt ook een stuk rijbaan voor auto's zomaar weggehaald - da's vreselijk voor autominnende Canadezen. En dan die gevaarlijke fietsen die binnenkort door de straat zullen zoeven. Je hoort ze niet aankomen dus het zijn stille moordenaars - gevaar voor de kinderen, voor de ouderen, nee voor iedereen!


Maar het is nog veel erger. Doordat de auto's in de straat waar het fietspad moet komen, gehinderd worden, zullen sommige automobilisten willen uitwijken naar een andere straat. En laat daar nu net een school liggen. Men brengt dus nu te berde dat de verhoogde verkeersdruk in de schoolstraat wel heel erg gevaarlijk zal wezen.


Grote kans nu dat het fietspad toch maar niet aangelegd zal worden. Die fietsers moeten het maar uitzoeken of liever: gewoon ook zelf weer in de auto stappen.


Ondertussen komt de overweging om eens in echte fietssteden als Kopenhagen, Berlijn en Amsterdam te gaan kijken, bij niemand op. Want tja, wij weten toch heus alles zelf beter.

9 maart 2025
Over de rivier tussen Windsor (ON) en Detroit (MI); En de tunnel die de twee steden verbindt.
8 maart 2025
Waarom zijn de riviertjes in Ontario te zout? Da's slecht voor het milieu, wat moet er nu gebeuren?
7 maart 2025
Kan dat nu nog? Even de grens overwippen? Ja, het kan nog wel maar het zou kostbaar kunnen zijn.
6 maart 2025
Zijn Canadezen echt zo arm? Of zijn de zichtbare verschillen anders te verklaren?
5 maart 2025
De problemen bij "infill housing" ; Zoals nieuwbouw in een oude, vertrouwde omgeving.
4 maart 2025
Geen vergunning om te dansen; Dus is het verboden. $10.000 boete!
3 maart 2025
"We gaan besparen" zeggen de toppolitici; Grappig dan dus eigenlijk: ze zijn het met elkaar eens!
2 maart 2025
Als je het hebt over "state", wat wordt er bedoeld? Er zijn verschillende verklaringen voor, let dus op.
Tweetalig, Canada, provincie, New, Brunswick.
1 maart 2025
Canada's enige twéétalige provincie; Je zou toch denken: probleem opgelost; maar helaas!
28 februari 2025
Nu eens gesprekken met de "Commonwealth"; Is de Gemenebest dan misschien een verdere mogelijkheid?
Meer posts
Share by: