Verhuizen in Canada met de verhuismaffia


Pas maar op voor het ongeregelde zooitje. Alle mag!

Canadezen verhuizen verhoudingsgewijs vrij vaak en soms over enorm grote afstanden. De bedrijfstak van professionele verhuizers staat klaar om het voor de mensen vooral gemakkelijk te maken.


Dat het een lieve duit kost om, zeg, van Toronto naar Vancouver te verhuizen, dat moge duidelijk zijn. Veel landelijk werkende bedrijven sturen hun werknemers soms naar verre bestemmingen. Zo'n verhuizing in het groot kan tienduizend Dollar kosten of zelfs een veelvoud ervan. Vooral als er auto's, caravans, boten, tuinmeubilair, toestellen en apparaten meegezeuld moeten worden, loopt het enorm in de papieren. Alles kan als je maar wilt dokken.


Onder dit luxesegment worden er ook verhuizingen aangeboden voor mensen die het wel zelf moeten betalen. Dat gaat dan "per pond" (van 454g). De vrachtwagen wordt tweemaal gewogen (leeg en vol) en dan wordt er een tariefstructuur op losgelaten. Ook dit kan flink in de papieren lopen maar het hangt volledig van het gewicht af.


Verder zijn er zat bedrijfjes die adverteren met goedkoop-verhuizen. Voor de grap moet je maar eens een prijsaanvrage doen. Wat je dan meteen krijgt, vaak zelfs zonder dat ze komen kijken, is een prijs waarvoor de verhuizing zal plaatsvinden. Men zegt er wel in heel kleine lettertjes bij dat de prijsopgave gebaseerd is op een schatting en dat er een uiteindelijke weging zal plaatsvinden die de eindprijs zal bepalen.


Soms loopt dit een beetje uit de hand. Het kan gebeuren dat de eindprijs niets meer te maken heeft met wat er eerst werd aangeboden. Hier en daar wordt de consumentenorganisatie er op gesprongen. Er waren zelfs bedrijfjes die met tarief-extra's aankwamen die gewoon erbij verzonnen waren. Opnieuw inpakken, verzekeren, brandstoftoeslag, fooien, onkosten aan derden ... de inventieve lijst is lang.


Sommigen zijn er wel tegen de lamp gelopen en door de politie aangesproken. Hier en daar is er zelfs wegens fraude, afpersing of misleiding tot een boete overgegaan. Maar de piraten bestaan heus nog, al zullen ze misschien inmiddels ietsje beleefder te werk gaan.


Iedereen spendeert meer aan de verhuizers dan was overeengekomen, dat is de teneur van het verhaal. Er is verder niet veel aan te doen - zo is het hier nu eenmaal. Een verhuiscontract stelt niets voor.


Je kunt het altijd zelf doen, het verhuizen. Bijvoorbeeld met zo'n grote U-Haul vrachtwagen. Dan moet je wel zelf sjouwen, trouwens. En ook dat gaat gepaard met een huurovereenkomst (van de vrachtwagen). Gegarandeerd word je dan ook bedonderd. Het hoort erbij!


24 juli 2025
De Canadese definitie van vriend en vijand; Die ligt zonder meer anders dan je eerst dacht.
23 juli 2025
Toch een zandmijn op komst; De onderhandelingen duren voort.
22 juli 2025
Waarom toch zendmasten vernietigen? Daar zijn twee redenen voor te bedenken, beide slecht.
21 juli 2025
De noodsituatie afgekondigd; Wat betekent dat eigenlijk en wat gebeurt er dan?
20 juli 2025
Canada: een olieproducerend land; Maar daar zitten wel consequenties aan vast ...
19 juli 2025
De vraag is: wie betaalt er voor de verpakking. Toch niet echt iets om je over op te winden, of toch?
18 juli 2025
Het probleem: erg veel te dikke Canadezen; Een oplossing is zo één twee drie niet gevonden.
17 juli 2025
Soms moet er echt aan de weg gewerkt worden; Dat verloopt in Canada opmerkelijk anders.
16 juli 2025
Wat is dat eigenlijk in de VS? Die "ICE"? De verhalen die erover loskomen zijn niet mals.
15 juli 2025
Financiële problemen in Fauquier; Een oppervlakkig zeer grote gemeente in Ontario.
Meer posts