Slecht wegenonderhoud in Canada


Langzaam maar zeker loopt de kwaliteit verder en verder terug.

Canada spendeert ontzettend veel geld aan wegen en toch is de staat van de wegen in grote delen van het land erg slecht. Het zou nog wel eens slechter kunnen worden.


Behalve in en rond de steden, zijn de wegen in Canada best leeg. Er is weinig verkeer - maar toch moet het onderhoud doorgaan. Canada spendeert, ook weer in grote delen van het land, wel een gigantisch bedrag aan het verschuiven van ijs en sneeuw. Maar het doorlopende onderhoud, dat schiet er hier en daar heel erg bij in. Met al die lege wegen en de enorme kosten aan sneeuwschuiven, is het ook geen wonder dat het budgettair allemaal moeilijk is rond te breien, temeer daar de belastingen op auto's en brandstoffen vrij gering zijn. Er moet ontzettend veel geld bij.


Zojuist heeft de stad Toronto laten weten dat ze nog dit jaar $41 Miljoen aan herasfalteringskosten wil uitsparen. De stad heeft het financieel moeilijk - daar kunnen we weer "Corona" de schuld van geven. Men heeft de gemeentelijke belastingen al opgeschroefd maar nu moet er op de uitgaven ook beknot worden. Het betreft zo'n 20% van het asfalteringsbudget. Een flink aantal wegen die toe waren aan een grote beurt, die moeten nog maar weer een jaartje of zo wachten.


Experts zeggen dat dit eigenlijk helemaal geen oplossing is. Het is namelijk vrij voordelig om de toplaag van een rijweg te vervangen. Als je te lang wacht, dan moet je ook de diepere wegenbouwlagen gaan vervangen en dan wordt de klus ineens drie keer zo duur. Door de kosten naar de toekomst te schuiven, houdt men zichzelf zo voor het lapje, het gaat uiteindelijk nog weer meer kosten. Veel meer zelfs, zeggen diezelfde experts.


De stad Toronto is niet de enige die met dit soort financiële problemen te kampen heeft. Het is overal. De veerkracht om de belastingen te verhogen is er een beetje uit en er zijn andere, nijpendere, zaken die ook veel aandacht eisen. Het daklozenprobleem bijvoorbeeld en volkshuisvesting in het algemeen. Men weet ook al dat er meer geld aan energie uitgegeven zal moeten worden. Wat doet men dan maar? Het wegenonderhoud wat uitstellen.


Op provinciaal niveau kent men dit probleem trouwens ook. De wegen die onder het toezicht van een provincie vallen, dat zijn er ook erg veel. Dat er daar wat gedaan moet worden, is net zo logisch. En ook hier loopt men tegen de bekende budgetproblemen aan. Van alle kanten zijn er financiële vereisten, op provinciaal niveau dan vooral de klemmende gezondheidszorg. Dus ook hier stelt men het noodzakelijk wegenonderhoud maar weer een tijdje uit.



Dat de wegen in Canada niet best zijn, dat komt deels door het vrij brute klimaat. Maar om er niets of veel te weinig aan te doen, dat is een politieke beslissing. Komt dit ooit nog goed?


1 juli 2025
Afgeschaft: de Digital Service Tax in Canada; Zo zit Canada onder de plak van de VS.
30 juni 2025
Meer olie dan ooit in Canada; En eigenlijk wordt het elk jaar weer wat meer.
29 juni 2025
De drukste wegen in het midden van Canada; De voetgangers keren er weer een beetje terug.
28 juni 2025
Canada's barden zijn vooral actief tijdens de zomer; Velen reizen van stad naar stad om hun kunsten te vertonen.
27 juni 2025
Bij deze busdienst staken ze al 140 dagen; Inmiddels zou de hele busdienst opgeheven kunnen worden.
26 juni 2025
Ook Canada gaat 5% aan defensie uitgeven; Maar waarvan dat betaald zal worden is nogal onduidelijk.
25 juni 2025
Hoe warm het in een klaslokaal kan wezen;  Vaak zonder airco; het kan ondraaglijk heet zijn.
24 juni 2025
De opvallende groei van de provincie Ontario; Trekt nog altijd mensen aan uit alle uithoeken van de wereld.
23 juni 2025
De nieuwste ontwikkelingen met e-auto's; Ook in Canada is het ingewikkelder dan je zou denken.
22 juni 2025
Een Canadese asbestmijn herleeft; Maar men omschrijft het heel anders.
Meer posts