Slecht wegenonderhoud in Canada


Langzaam maar zeker loopt de kwaliteit verder en verder terug.

Canada spendeert ontzettend veel geld aan wegen en toch is de staat van de wegen in grote delen van het land erg slecht. Het zou nog wel eens slechter kunnen worden.


Behalve in en rond de steden, zijn de wegen in Canada best leeg. Er is weinig verkeer - maar toch moet het onderhoud doorgaan. Canada spendeert, ook weer in grote delen van het land, wel een gigantisch bedrag aan het verschuiven van ijs en sneeuw. Maar het doorlopende onderhoud, dat schiet er hier en daar heel erg bij in. Met al die lege wegen en de enorme kosten aan sneeuwschuiven, is het ook geen wonder dat het budgettair allemaal moeilijk is rond te breien, temeer daar de belastingen op auto's en brandstoffen vrij gering zijn. Er moet ontzettend veel geld bij.


Zojuist heeft de stad Toronto laten weten dat ze nog dit jaar $41 Miljoen aan herasfalteringskosten wil uitsparen. De stad heeft het financieel moeilijk - daar kunnen we weer "Corona" de schuld van geven. Men heeft de gemeentelijke belastingen al opgeschroefd maar nu moet er op de uitgaven ook beknot worden. Het betreft zo'n 20% van het asfalteringsbudget. Een flink aantal wegen die toe waren aan een grote beurt, die moeten nog maar weer een jaartje of zo wachten.


Experts zeggen dat dit eigenlijk helemaal geen oplossing is. Het is namelijk vrij voordelig om de toplaag van een rijweg te vervangen. Als je te lang wacht, dan moet je ook de diepere wegenbouwlagen gaan vervangen en dan wordt de klus ineens drie keer zo duur. Door de kosten naar de toekomst te schuiven, houdt men zichzelf zo voor het lapje, het gaat uiteindelijk nog weer meer kosten. Veel meer zelfs, zeggen diezelfde experts.


De stad Toronto is niet de enige die met dit soort financiële problemen te kampen heeft. Het is overal. De veerkracht om de belastingen te verhogen is er een beetje uit en er zijn andere, nijpendere, zaken die ook veel aandacht eisen. Het daklozenprobleem bijvoorbeeld en volkshuisvesting in het algemeen. Men weet ook al dat er meer geld aan energie uitgegeven zal moeten worden. Wat doet men dan maar? Het wegenonderhoud wat uitstellen.


Op provinciaal niveau kent men dit probleem trouwens ook. De wegen die onder het toezicht van een provincie vallen, dat zijn er ook erg veel. Dat er daar wat gedaan moet worden, is net zo logisch. En ook hier loopt men tegen de bekende budgetproblemen aan. Van alle kanten zijn er financiële vereisten, op provinciaal niveau dan vooral de klemmende gezondheidszorg. Dus ook hier stelt men het noodzakelijk wegenonderhoud maar weer een tijdje uit.



Dat de wegen in Canada niet best zijn, dat komt deels door het vrij brute klimaat. Maar om er niets of veel te weinig aan te doen, dat is een politieke beslissing. Komt dit ooit nog goed?


21 januari 2025
Wil het wel lukken met de E-auto's? Nee, niet echt. De verkoop stagneert, ook in Canada.
20 januari 2025
Wonen in een hutje, gebouwd in China; De woningnood wordt wel erg bizar aangepakt in Canada.
19 januari 2025
Waar is het nou eigenlijk veiliger? Hoe ervaren immigranten de relatieve veiligheid?
18 januari 2025
Wabush, da's echt een heftig stukje Canada; Afgelegen, bedrijvig, koud, vriendelijk - en opmerkelijk.
17 januari 2025
Hoe kijken we tegen patriottisme aan?  Is het een goede zaak of moet het misschien wat minder?
Canada reisbureau
16 januari 2025
Nut en onnut van een reisbureau; Opmerkelijk - ze zijn weer aan het terugkomen.
15 januari 2025
Buitenkans - emigreren naar Saskatchewan? Deze opmerkelijke prairieprovincie verwelkomt immigranten.
14 januari 2025
Wat bedoelt men met "equalization"?  Het gaat om geld en de verdeling ervan over het land.
13 januari 2025
Immigrant ontmoet andere immigranten; Er zijn dan ook miljoenen in Canada.
12 januari 2025
Gewoon een flatje huren, ergens in Canada; Hoe makkelijk of juist moeilijk is dat eigenlijk?
Meer posts
Share by: