Gewoon de dingen met je credit card betalen



Meestal gaat dat wel goed - maar soms loopt het verkeerd.

Tegenwoordig is het nogal gemakkelijk om voor allerlei aankopen te betalen met de Credit Card. In Canada verlopen de meeste on-line transacties op die manier.



In veruit de meeste gevallen gaat dat goed en krijg je wat je besteld hebt, op tijd geleverd. Een enkele keer gaat het mis. Dit zijn gevallen dat de koper niet geleverd krijgt, niet op tijd of foutief. In die gevallen kan je je tot de uitgever van de Credit Card wenden en een zogeheten "Chargeback" verlangen. Ook dat gaat in de meeste gevallen vlekkeloos - zodat de koper dan weldegelijk de bescherming ontvangt die men zou kunnen verwachten.


Toch zijn er vele gevallen denkbaar dat het "Chargeback"  systeem niet naar behoren werkt. Een prima voorbeeld is de terugbetaling van de tickets voor de failliete luchtvaartmaatschappij "Lynx". Langs de ene kant staat het honderd procent vast dat diegenen die wel betaald hebben voor hun ticket maar de reis niet meer konden maken omdat "Lynx" niet meer kan vliegen, recht hebben op terugbetaling. Het is een schoolvoorbeeld ter bevestiging van het "Chargeback"  systeem.


Maar langs de andere kant hebben zich wat problemen voorgedaan. Zo heeft "Lynx" aanvankelijk aangegeven dat de maatschappij zelf voor de terugbetaling zal zorgdragen. Daarmee vervalt het recht op een "Chargeback";  de maatschappij gaat immers vrijwillig de geinde reisgelden terugbetalen. Daartoe had "Lynx" een bedrijf in Texas gevonden die er voor zou zorgen. Maar dat is niet gebeurd. De terugbetalingen zijn nog steeds niet geregeld. Intussen kunnen de klanten ook niet bij hun bank een "Chargeback"  vragen want de terugbetaling is al aangekondigd.


Men wil voorkomen dat de klant zo tweemaal wordt terugbetaald, wat anders inderdaad zou kunnen gebeuren. Doordat die terugbetalingen zo lang op zich laten wachten, lopen klanten bij hun eigen bank ook vast op de vervaldatum van het recht op een "Chargeback". Die ligt op ongeveer 60 dagen na aanschaf van het ticket. Er zijn andere redenen waarom een "Chargeback" geweigerd kan worden. Als het bijvoorbeeld om een kwaliteitskwestie gaat of als er een ander misverstand met de leverancier zou kunnen zijn.


Een bank zegt soms: probeert u het liever direct te regelen met de leverancier. Voor je het weet, word je van het kastje naar de muur gestuurd. En soms ben je echt je geld kwijt.

2 september 2025
Canadese politici zijn behoorlijk onbemind; Ze doen haast niks en ze cashen echt enorm. Hoe zit dat?
1 september 2025
Hóe moet je een fooi eigenlijk betalen? Is belangrijk in Canada om dit wel te weten ...
30 augustus 2025
Oh oh wat is Canada toch een ouderwets land ... Maar het land loopt met één ding toch wel flink voor op Europa.
door duda-wsm 29 augustus 2025
Gooi je diploma's maar weg als je naar Canada komt; En je werkervaring is ook behoorlijk onbelangrijk.
27 augustus 2025
Werken op afstand, dat biedt mogelijkheden;  Kun je gaan wonen waar het nog voordelig is.
26 augustus 2025
Bah, bah: die vieze groente; Veel Canadezen halen er hun neus voor op.
24 augustus 2025
Wie wil er moeilijk doen over de drank? Door velen wordt er nog altijd raar naar gekeken
23 augustus 2025
Kopen, kopen, kopen, ook bij de bank De verkoopdruk bij de Canadese banken
22 augustus 2025
Overal politiesirenes voor de "veiligheid"? Maar werkt dat nu eigenlijk ook zo voortreffelijk?
21 augustus 2025
Inderdaad, je moet je aanpassen en inschikken; Maar da's toch altijd als je ergens "nieuw" bent?
Meer posts