Tegenwoordig is het nogal gemakkelijk om voor allerlei aankopen te betalen met de Credit Card. In Canada verlopen de meeste on-line transacties op die manier.
In veruit de meeste gevallen gaat dat goed en krijg je wat je besteld hebt, op tijd geleverd. Een enkele keer gaat het mis. Dit zijn gevallen dat de koper niet geleverd krijgt, niet op tijd of foutief. In die gevallen kan je je tot de uitgever van de Credit Card wenden en een zogeheten "Chargeback" verlangen. Ook dat gaat in de meeste gevallen vlekkeloos - zodat de koper dan weldegelijk de bescherming ontvangt die men zou kunnen verwachten.
Toch zijn er vele gevallen denkbaar dat het "Chargeback" systeem niet naar behoren werkt. Een prima voorbeeld is de terugbetaling van de tickets voor de failliete luchtvaartmaatschappij "Lynx". Langs de ene kant staat het honderd procent vast dat diegenen die wel betaald hebben voor hun ticket maar de reis niet meer konden maken omdat "Lynx" niet meer kan vliegen, recht hebben op terugbetaling. Het is een schoolvoorbeeld ter bevestiging van het "Chargeback" systeem.
Maar langs de andere kant hebben zich wat problemen voorgedaan. Zo heeft "Lynx" aanvankelijk aangegeven dat de maatschappij zelf voor de terugbetaling zal zorgdragen. Daarmee vervalt het recht op een "Chargeback"; de maatschappij gaat immers vrijwillig de geinde reisgelden terugbetalen. Daartoe had "Lynx" een bedrijf in Texas gevonden die er voor zou zorgen. Maar dat is niet gebeurd. De terugbetalingen zijn nog steeds niet geregeld. Intussen kunnen de klanten ook niet bij hun bank een "Chargeback" vragen want de terugbetaling is al aangekondigd.
Men wil voorkomen dat de klant zo tweemaal wordt terugbetaald, wat anders inderdaad zou kunnen gebeuren. Doordat die terugbetalingen zo lang op zich laten wachten, lopen klanten bij hun eigen bank ook vast op de vervaldatum van het recht op een "Chargeback". Die ligt op ongeveer 60 dagen na aanschaf van het ticket. Er zijn andere redenen waarom een "Chargeback" geweigerd kan worden. Als het bijvoorbeeld om een kwaliteitskwestie gaat of als er een ander misverstand met de leverancier zou kunnen zijn.
Een bank zegt soms: probeert u het liever direct te regelen met de leverancier. Voor je het weet, word je van het kastje naar de muur gestuurd. En soms ben je echt je geld kwijt.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.