Geduvel met de rassen



Bij welke rassengroep je wel of niet behoort

Zoals bekend heeft Canada nogal wat rassenproblemen. Vooral op het gebied van de inheemsen (Indianen en Eskimo's) duren de moeilijkheden voort.


De eenvoudige constatering dat je ofwel een Indiaan bent of niet, alleen die al is fout. Inderdaad is het in veel gevallen terstond duidelijk - maar er zijn ook erg veel twijfelgevallen. Als er bijvoorbeeld rassenvermeninging plaatsvindt, wat ben je dan? Het één, het ander of mag je van twee walletjes meesnoepen? De zin en onzin van deze discussie houdt de gemoederen in Canada bezig.


Wat mij opvalt is dat er al in 1857 een "Gradual Civilisation Act"  was afgekondigd waar inheemsen konden kiezen om volledig burgerschap aan te nemen - onder achterlating van hun inheemse status. Dit begon pas in de eerste helft van de 20e eeuw echt te spelen, toen het systeem van de Residential Schools  (het kostschoolsysteem voor inheemsen) opleefde. Die scholen waren gevreesd en door zichzelf los te maken van de inheemse achtergrond ("enfranchisement")  kon men die kostscholen voorkomen. Velen hebben zo hun "Indian status"  opgegeven.


Ook daar zijn rare gebruiken in ontdekt. Als bijvoorbeeld de man zijn "Indian status"  opgaf, dan verviel die ook automatisch voor de vrouw en de kinderen. Daar zaten trouwens allerlei voordelen aan: men werd Canadees staatsburger, je kon mee doen met de verkiezingen en je mocht land in eigendom verkrijgen. Of dat allemaal altijd zo vrijwillig is gebeurd, daar zet men nu weer vraagtekens bij. Als een inheemse vrouw met een kolonist huwde, dan verloor ze automatisch haar "Indian status".  Omgekeerd gebeurde dat echter niet (inheemse man bleef inheems bij huwelijk met een koloniste).


Als je dat soort wetten, interpretaties en gebruiken van toen projecteert op het huidige mensbeeld, dan klopt het van geen kanten. Geen wonder dan ook dat heel veel voormalige inheemsen nu van zich laten horen.


In het huidige politieke klimaat zitten er bepaalde voordelen aan het hebben en houden van de "Indian status" - dat was in de vorige eeuw wel anders. Met veel sentimentaliteit omkleed, wil men nu weer in aanmerking komen voor die begeerlijke "Indian status". Door juist oude wonden bloot te leggen en misstanden van toen op te blazen, probeert iedereen nu gewoon zijn voordeel te doen.


In mijn opinie is het hedendaagse geduvel rond de gewezen "Indian status"  een schoolvoorbeeld van het "eten van twee walletjes" of zoals dat in het Engels zo klaar heet: "Have your cake and eat it too".


7 juni 2025
Als je een ziekenhuis wilt bouwen ... Dan moet je toch proberen het goed te doen?
6 juni 2025
Bezoek aan "Six Nations"; Een aantal Canadese dorpjes, zou je zeggen?
5 juni 2025
Naar de VS met korting; Links en rechts kun je daar ineens veel voordeliger terecht.
4 juni 2025
Autorijden met drank op; Ook in Canada is dit af en toe een naar probleem.
3 juni 2025
Een conferentie in Canada; Juist omdat het buurland zo ongastvrij lijkt.
2 juni 2025
Voorbeeld van goed stedelijk financieel beheer: In Burnaby (BC) houdt men al jarenlang geld over.
1 juni 2025
Populisme in Canada; Welke politicus is er echt een populist?
31 mei 2025
Belasting op suiker, zou dan kunnen? In Newfoundland & Labrador heeft men het geprobeerd.
30 mei 2025
Die arme politici; Ze moeten echt beter betaald worden.
29 mei 2025
Sociale woningbouw in Canada; Daar wil men liever niet te veel geld aan besteden.
Meer posts