Helaas, de zaak moet maar weer dicht



We hebben het niet gered maar wel heel erg hard geprobeerd.

Als je een nieuwe zaak opent, dan doe je dat in de verwachting dat het allemaal goed zal komen. Met hard werken en een slimme aanpak, moet het toch gewoon gaan lukken?


Niet altijd is dat het geval waarvoor dan interne en externe redenen kunnen zijn. Af en toe, en eigenlijk vaker dan we willen toegeven, houdt een zaak er na vrij korte tijd weer mee op omdat de resultaten tegenvallen. We kijken vandaag naar een paar voorbeelden uit de streek van Hamilton (Ontario). Twee horecazaken doen daar, kort na elkaar, de deuren toe. Het gaat niet meer.


Wij hebben een taartenbakkerij. De winkel werd zo'n anderhalf jaar geleden geopend en trok flink de aandacht want het was een nieuwtje voor de streek. Velen kwamen eens uitproberen wat er hier verkocht werd en de eerste financiële indrukken waren behoorlijk positief. En dat net op het einde van de Coronacrisis - een hele prestatie.


Maar toen begon de klandizie te minderen, wellicht omdat het nieuwtje eraf was. Terwijl dat aan de gang was, begonnen de prijzen van de ingrediënten sterk op te lopen. Ook werd het verpakkingsmateriaal, immers vrij belangrijk als je een taart netjes wilt vervoeren, fors duurder. Aanvankelijk wilden we winkeleigenaar de prijzen zelf niet verhogen omdat de omzet toch al wat terugliep. Maar toen dat gewoon wel moest, begonnen de klanten nog minder te kopen. De spiraal was niet meer tegen te houden en de winkel gaat volgende maand dicht.


Ook andere soorten winkeltjes en restaurantjes hier hebben het moeilijk. Afgezien van prijsverhogingen, klaagt men hier ook over een minder betrouwbaar toeleveringscircuit. Als je er niet op kunt rekenen dat verse artikelen op tijd arriveren, dan wordt het ingewikkeld om het menu op poten te houden. Het constante schipperen met de beschikbaarheid kost veel tijd en het is irritant voor de klanten die niet kunnen krijgen wat ze eigenlijk willen.


Niet bij alle zaken waar het slecht gaat, moet de deur dicht. Als men financiële reserves heeft om de moeilijke periode uit te zingen, dan ziet alles er weer anders uit. Veel klanten zijn wél trouw en de fooien blijven wel binnenkomen, zo belangrijk in deze branche. Desalniettemin geeft de overheid aan dat we er op moeten rekenen dat de toelevering van vele producten ook dit jaar niet op rolletjes zal lopen.



Maar als de zaak toch dicht moet, dan is dat een hard gelag. Je hebt er veel in geïnvesteerd en dat gaat op voor geld en tijd, maar ook voor ambitie en toewijding. Hoe nu verder?


1 juli 2025
Afgeschaft: de Digital Service Tax in Canada; Zo zit Canada onder de plak van de VS.
30 juni 2025
Meer olie dan ooit in Canada; En eigenlijk wordt het elk jaar weer wat meer.
29 juni 2025
De drukste wegen in het midden van Canada; De voetgangers keren er weer een beetje terug.
28 juni 2025
Canada's barden zijn vooral actief tijdens de zomer; Velen reizen van stad naar stad om hun kunsten te vertonen.
27 juni 2025
Bij deze busdienst staken ze al 140 dagen; Inmiddels zou de hele busdienst opgeheven kunnen worden.
26 juni 2025
Ook Canada gaat 5% aan defensie uitgeven; Maar waarvan dat betaald zal worden is nogal onduidelijk.
25 juni 2025
Hoe warm het in een klaslokaal kan wezen;  Vaak zonder airco; het kan ondraaglijk heet zijn.
24 juni 2025
De opvallende groei van de provincie Ontario; Trekt nog altijd mensen aan uit alle uithoeken van de wereld.
23 juni 2025
De nieuwste ontwikkelingen met e-auto's; Ook in Canada is het ingewikkelder dan je zou denken.
22 juni 2025
Een Canadese asbestmijn herleeft; Maar men omschrijft het heel anders.
Meer posts