Canada is, zoals welbekend het land van de automobiel. Je kunt natuurlijk ook gaan lopen - maar hoe sta je er eigenlijk voor hier, als je als voetganger ergens naartoe moet?
Niet zo bijster goed, blijkt uit een eenvoudige overlevingsstatistiek. In bijvoorbeeld Nederland komen ongeveer 60 voetgangers per jaar om in het verkeer (dat zijn er natuurlijk nog altijd 60 te veel). Maar in de Canadese provincie Ontario (met een bevolking van zeg 13 Miljoen tegen 17,5 Miljoen in Nederland) komen er zo ongeveer 150 voetgangers om in het verkeer. Met minder mensen en aanzienlijk meer slachtoffers, kun je wel met zekerheid zeggen dat er iets goed fout zit. Als je er dan nog bijrekent dat het onwenselijk en ongebruikelijk is in Canada om je als voetganger op straat te begeven, dan staat de statistiek nog veel schever. Het is, althans in deze vergelijking, ronduit onveilig om je als voetganger te vertonen hier.
Maar hoe komt 't nu eigenlijk dat de Canadese voetganger eigenlijk vogelvrij is? Waarschijnlijk ligt het meest eenvoudige antwoord op deze vraag in het feit dat de openbare ruimte vooral is gericht op auto's, auto's en nog eens auto's. Logisch natuurlijk als de afstanden zo groot zijn. De mensen moeten wel rijden - anders kom je nergens. Vergeet daarbij ook niet dat er hier vrijwel geen openbaar vervoer is. En dat op de fiets springen al het zo'n hachelijke zaak is.
Op straat zie je dan ook brede rijstroken waarvan er vaak heel veel zijn - maar een piepklein stoepje waar toch haast niemand gebruik van maakt. Op veel wegen zijn er zelfs helemaal geen trottoirs want die kosten toch alleen maar geld. De onfortuinlijke voetganger moet zich maar zien te redden. Of verstandiger: gewoon met de auto gaan, net als haast iedereen.
In bijna geheel Canada is rechts-bij-rood voor automobilisten nog altijd toegestaan. Hierdoor gebeuren heel wat ongelukken want automobilisten kijken goed uit naar andere auto's maar zien soms de voetgangers over het hoofd. Er zijn heel wat andere voorbeelden waaraan je kunt zien dat de wegeninfrastructuur geheel is gericht op de doorstroming van de auto's, waarbij de zeldzame voetganger eigenlijk nagenoeg wordt vergeten. Bij zijstraten en uitritten zie je dat heel duidelijk. De voetganger moet de verkeersstroom doorkruisen terwijl men er maar van uit moet gaan dat de voetganger hopelijk voorrang krijgt.
Helemaal bont wordt het als je een drukke straat moet oversteken. Als er verkeerslichten zijn, dan staan die afgeregeld op de doorstroming van de auto's - en de voetganger moet eindeloos wachten, vaak ook vergeefs. Waar er geen verkeerslichten zijn, moet je maar zien dat je veilig, zonder bijvoorbeeld ook maar een vluchtheuvel, de verkeersstroom de baas kunt worden.
Wat opvalt is dat veel Canadese automobilisten overdreven omzichtig te werk gaan als er ergens een voetganger de straat over wil. Bijna iedereen stopt meteen en geeft uitgebreid voorrang aan de voetganger. En juist dat is ook weer extra gevaarlijk doordat het om BIJNA iedereen gaat. Een enkeling ziet het niet of wil het niet zien en een ongeval is zo gepiept. En zo is het voetgangersleed in Canada groot. Op straat lopen is onplezierig en gewoon gevaarlijk.
In Canada is het echt beter mee te doen met de autogekte. Je rijdt naar je bestemming of je blijft thuis. Wie als voetganger op pad gaat, nou die is gewoon een erg rare vogel.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.