Canada heeft veel kleinere vliegvelden;


Hoe gaat het daar de laatste jaren eigenlijk mee?

In een gigantisch groot land als Canada, is de afhankelijkheid van de verbindingen per vliegtuig niet te onderschatten. Wat zijn de recentere ontwikkelingen op dit gebied?


Om te beginnen, stellen we vast dat er vrij weinig alternatieven zijn in Canada. Voor heel veel verbindingen zijn er slechte wegen of vaak zelfs helemaal geen wegen. Spoorverbindingen zijn er ook haast niet en als ze er al zijn, dan zijn ook die vaak gammel en slecht onderhouden. Intussen is alles ver, ver weg ... dus moet je vaak wel vliegen omdat het gewoon haast niet anders kan.


Zoals bekend hebben de luchtvaartmaatschappijen een enorme optater gehad tijdens Covid, toen bijna iedereen thuis moest blijven. Heel veel vluchten werden er geschrapt en, opvallend genoeg, het waren vooral de vluchten naar de kleinere luchthavens die gecanceld werden.


De afgelopen twee jaar is alles weer langzaam maar zeker aan het goedkomen, de reislust van de mensen is weer aan het toenemen. Er wordt nu, eigenlijk, weer net zo vaak gevlogen als in 2019. Maar er is een opvallend verschil in het reisaanbod te bespeuren. Het zijn vooral de verbindingen tussen de grote steden die floreren; daar zijn de reizigersaantallen zelfs toegenomen. Naar de regionale luchthavens wordt er echter nog steeds veel minder gevlogen.


Zeker in de afgelegen plekken van Canada leidt dit tot problemen. Neem nu het hoge noorden; ook daar wordt veel minder gevlogen naar de steden daar. Bovendien zijn de ticketprijzen voor deze verbindingen aanzienlijk omhooggegaan de afgelopen jaren. Op de hoofdverbindingen tussen Canada's grootste steden zijn die prijzen juist omlaaggegaan terwijl er meer keuze tussen maatschappijen was en vaak vele vluchten gedurende één dag.


De maatschappijen zeggen dat ze er niets aan kunnen doen. De vluchten naar kleinere en afgelegen plaatsen zijn niet bepaald winstgevend en het is toch echt de bedoeling van een luchtvaartmaatschappij om winst te maken. Men wil tot op zekere hoogte wel dienen maar het principe blijft toch dat er brood op de plank moet komen.


De overheid zegt ook er niets aan te kunnen doen. Dit is het principe van de vrije markt. Wel wordt er breeduit gefoeterd over de hoge vaste bijdragen die er geheven worden op de reisbiljetten teneinde alle faciliteiten te handhaven. Maar we moeten wel eerlijk blijven: dat is echt maar een klein deel van de ticketprijs.


Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de situatie zich zal gaan veranderen. Extra dure vluchten betekent minder reizigers wat weer leidt tot minder vluchten. Om zo'n cirkeltje te doorbreken is echt een opgave.


9 maart 2025
Over de rivier tussen Windsor (ON) en Detroit (MI); En de tunnel die de twee steden verbindt.
8 maart 2025
Waarom zijn de riviertjes in Ontario te zout? Da's slecht voor het milieu, wat moet er nu gebeuren?
7 maart 2025
Kan dat nu nog? Even de grens overwippen? Ja, het kan nog wel maar het zou kostbaar kunnen zijn.
6 maart 2025
Zijn Canadezen echt zo arm? Of zijn de zichtbare verschillen anders te verklaren?
5 maart 2025
De problemen bij "infill housing" ; Zoals nieuwbouw in een oude, vertrouwde omgeving.
4 maart 2025
Geen vergunning om te dansen; Dus is het verboden. $10.000 boete!
3 maart 2025
"We gaan besparen" zeggen de toppolitici; Grappig dan dus eigenlijk: ze zijn het met elkaar eens!
2 maart 2025
Als je het hebt over "state", wat wordt er bedoeld? Er zijn verschillende verklaringen voor, let dus op.
Tweetalig, Canada, provincie, New, Brunswick.
1 maart 2025
Canada's enige twéétalige provincie; Je zou toch denken: probleem opgelost; maar helaas!
28 februari 2025
Nu eens gesprekken met de "Commonwealth"; Is de Gemenebest dan misschien een verdere mogelijkheid?
Meer posts
Share by: