Canada heeft veel kleinere vliegvelden;


Hoe gaat het daar de laatste jaren eigenlijk mee?

In een gigantisch groot land als Canada, is de afhankelijkheid van de verbindingen per vliegtuig niet te onderschatten. Wat zijn de recentere ontwikkelingen op dit gebied?


Om te beginnen, stellen we vast dat er vrij weinig alternatieven zijn in Canada. Voor heel veel verbindingen zijn er slechte wegen of vaak zelfs helemaal geen wegen. Spoorverbindingen zijn er ook haast niet en als ze er al zijn, dan zijn ook die vaak gammel en slecht onderhouden. Intussen is alles ver, ver weg ... dus moet je vaak wel vliegen omdat het gewoon haast niet anders kan.


Zoals bekend hebben de luchtvaartmaatschappijen een enorme optater gehad tijdens Covid, toen bijna iedereen thuis moest blijven. Heel veel vluchten werden er geschrapt en, opvallend genoeg, het waren vooral de vluchten naar de kleinere luchthavens die gecanceld werden.


De afgelopen twee jaar is alles weer langzaam maar zeker aan het goedkomen, de reislust van de mensen is weer aan het toenemen. Er wordt nu, eigenlijk, weer net zo vaak gevlogen als in 2019. Maar er is een opvallend verschil in het reisaanbod te bespeuren. Het zijn vooral de verbindingen tussen de grote steden die floreren; daar zijn de reizigersaantallen zelfs toegenomen. Naar de regionale luchthavens wordt er echter nog steeds veel minder gevlogen.


Zeker in de afgelegen plekken van Canada leidt dit tot problemen. Neem nu het hoge noorden; ook daar wordt veel minder gevlogen naar de steden daar. Bovendien zijn de ticketprijzen voor deze verbindingen aanzienlijk omhooggegaan de afgelopen jaren. Op de hoofdverbindingen tussen Canada's grootste steden zijn die prijzen juist omlaaggegaan terwijl er meer keuze tussen maatschappijen was en vaak vele vluchten gedurende één dag.


De maatschappijen zeggen dat ze er niets aan kunnen doen. De vluchten naar kleinere en afgelegen plaatsen zijn niet bepaald winstgevend en het is toch echt de bedoeling van een luchtvaartmaatschappij om winst te maken. Men wil tot op zekere hoogte wel dienen maar het principe blijft toch dat er brood op de plank moet komen.


De overheid zegt ook er niets aan te kunnen doen. Dit is het principe van de vrije markt. Wel wordt er breeduit gefoeterd over de hoge vaste bijdragen die er geheven worden op de reisbiljetten teneinde alle faciliteiten te handhaven. Maar we moeten wel eerlijk blijven: dat is echt maar een klein deel van de ticketprijs.


Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de situatie zich zal gaan veranderen. Extra dure vluchten betekent minder reizigers wat weer leidt tot minder vluchten. Om zo'n cirkeltje te doorbreken is echt een opgave.


24 april 2025
Zonne-energie in Canada, is dat dan wat? Gratis energie, wie wil dat nu niet?
23 april 2025
Canadese wijn, is dat wat?  Keuze te over - afkomstig van verschillende provincies.
22 april 2025
Over de grens gaan wonen, kan dat?  Ja, sommige grenzen wel, andere eigenlijk niet.
21 april 2025
Telefoonmisbruik van ouderen; Om een opa of oma geld af te troggelen.
20 april 2025
Canada is lid van "Five Eyes"; Maar wat betekent dat nu eigenlijk?
19 april 2025
Van begraafplaats naar stadspark; De gebeurtenissen op een stukje grond in de stad.
18 april 2025
Toch niet alweer over die suffe verkiezingen? Wat vinden ze er in andere landen eigenlijk van?
17 april 2025
Wat wil men nu eigenlijk in de provincie Québec? Meer of juist minder immigratie?
16 april 2025
Hoe het nu verder zou moeten met de VS; Wat denkt men toch te bereiken met al die agressie?
15 april 2025
Wil je eigenlijk wel stemmen? Of ben je duidelijker als je juist niet stemt?
Meer posts