Per veerboot naar Newfoundland, dat kan;


Het is nogal een reis, velen pakken liever het vliegtuig.

Newfoundland is een eiland en als zodanig kun je er alleen maar komen per vliegtuig of ook, als je flink de tijd hebt, per veerpont. Maar da's een aanzienlijke reis.


De kortste overtocht per boot duurt een uur of 5 of 6 (het hangt van de weersomstandigheden af) maar dan kom je aan in een vrijwel onbewoond deel van Newfoundland. Je moet dan nog een dag rijden om het hele eiland over te steken. Er bestaat ook een lange overtocht per boot van een uur of 16 en dan kom je wel redelijk aan op de plek van bestemming.


De bootreis is soms aangenaam maar vaak ook echt bar, vooral als de zee ruw is en dat komt hier vrij vaak voor. Als het te hard waait, vervalt een overtocht gewoon - en dat komt ook regelmatig voor. De ferry is goed geschikt voor vrachtwagens maar geeft verder bepaald geen vakantiegevoel want de sfeer aan boord is vrij minimaal.


De schepen die men hier gebruikt zijn oud, in feite meestal afdankertjes van de Stenalijn die er ooit mee voer tussen Engeland en het Europese vasteland. Pas recentelijk heeft men een nieuw schip besteld en dat is in februari al geleverd maar kon nog niet in dienst gaan vanwege allerhande problemen. Dit betekent dat de lange route (die van 16 uur) in feite is stilgevallen. Men denkt dat de problemen misschien nog deze week opgelost zullen kunnen worden. Althans, zo staat het opgewekt in de plaatselijke kranten.


Dat wordt ook wel de hoogste tijd want het toeristenseizoen is inmiddels half verlopen. Uit heel Newfoundland komt luid gekerm dat de verliezen voor uitbaters enorm zijn. Veel bezoekers hebben hun reis maar helemaal afgezegd. Was daar geen oplossing voor? Had men, bijvoorbeeld, het oude schip niet nog wat langer kunnen gebruiken? Maar helaas, nee, dat kon niet. De "lease" was afgelopen en het schip is weg. Men had het, kennelijk, allemaal niet zo grondig gepland.


Dat nieuwe schip dan, hoe zit het daarmee? Ook die veerpont heeft men niet in eigendom. In feite wordt er dit keer van een korte-termijn huurconstructie gebruik gemaakt. Dat kost wel wat meer maar als het allemaal echt niet wil lukken, dan kan men er misschien met wat minder kleerscheuren weer vanaf.


Het gestuntel is misschien aandoenlijk. Hoe dan ook, de overtocht per veerpont heeft echt iets van ouderwets pionieren. Zeker niet aan te raden als je haast hebt maar wellicht wel eens aardig als je ervoor openstaat om rare dingen mee te maken.

24 juli 2025
De Canadese definitie van vriend en vijand; Die ligt zonder meer anders dan je eerst dacht.
23 juli 2025
Toch een zandmijn op komst; De onderhandelingen duren voort.
22 juli 2025
Waarom toch zendmasten vernietigen? Daar zijn twee redenen voor te bedenken, beide slecht.
21 juli 2025
De noodsituatie afgekondigd; Wat betekent dat eigenlijk en wat gebeurt er dan?
20 juli 2025
Canada: een olieproducerend land; Maar daar zitten wel consequenties aan vast ...
19 juli 2025
De vraag is: wie betaalt er voor de verpakking. Toch niet echt iets om je over op te winden, of toch?
18 juli 2025
Het probleem: erg veel te dikke Canadezen; Een oplossing is zo één twee drie niet gevonden.
17 juli 2025
Soms moet er echt aan de weg gewerkt worden; Dat verloopt in Canada opmerkelijk anders.
16 juli 2025
Wat is dat eigenlijk in de VS? Die "ICE"? De verhalen die erover loskomen zijn niet mals.
15 juli 2025
Financiële problemen in Fauquier; Een oppervlakkig zeer grote gemeente in Ontario.
Meer posts