Wie weet er nog wat een "cheque" is? Die gebruikt toch niemand meer? Nou, in Canada is het cheque-systeem nog lang niet uitgestorven. Er worden er nog veel uitgeschreven.
Ooit was de "cheque" in heel veel landen een veelgebruikt betaalmiddel. Het was handig want je hoefde dan niet men contanten over straat. Voor de ontvanger van de cheque was het vaak ook wel handig. Je kon de cheque gewoon op je bankrekening storten en daarmee was de zaak dan opgelost. Af en toe ging het wel mis met chequebetalingen, bijvoorbeeld als er niet voldoende op de te debiteren bankrekening stond. Dan moest je er achteraan.
Omdat het elektronisch overschrijven van geldbedragen enorm is toegenomen, zouden de Canadese banken heel graag van het omslachtige chequesysteem afwillen. Het vergt veel mankracht, het levert nogal wat vergissingen op en het is een gecompliceerd en ouderwets systeem - zo zegt men. Maar ook voor de ontvanger van betalingen zou het veel handiger zijn als het geld gewoon op je rekening werd gestort. Want hoe ging het met een cheque? Je moet er eerst mee naar de bank om hem af te storten. Dan dagen wachten of die wel gedekt was. Wat een gedoe!
Overheden zitten er vaak nog wel mee. Sommige uitkeringen, terugbetalingen, verrekeningen, facturen en subsidies worden nog steeds per cheque gedaan. Het heeft ook ontegenzeglijk iets tastbaars als je zo'n stuk papier in handen krijgt. Om vervolgens dat stuk papier naar de bank te brengen om te storten, zelfs dat heeft voor velen een zekere charme. Het is althans vaak leuker, zo vindt men misschien, dan wanneer het bedrag gewoon op je rekening verschijnt. Vooral ouderen zijn gehecht aan het chequesysteem. Zo zie je tenminste wat je krijgt. Maar ook voor diegenen die helemaal geen bankrekening hebben, is het een oplossing.
De bestuur van de provincie Manitoba heeft zojuist berekend dat men in 2022 ruim $1 miljoen aan de verwerking van uitgegeven cheques heeft besteed, dit dus nog afgezien van de bedragen die daarmee betaald moesten worden. De administratie, het drukken, het inpakken, het verzenden en het behandelen van alle problemen die er zoal kunnen ontstaan - het is uiterst kostbaar gebleken. Als men elektronisch zou betalen, dan zou het om slechts een fractie van de kosten gaan.
Men zit er een beetje mee met de handen in het haar. Hoe moet je dit probleem nou oplossen? De suggestie om eens te kijken hoe dit in andere landen is geregeld, da's wel erg on-Canadees hoor.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.