Ook in Canada staan er op veel plaatsen files


Vooral in en om de grote Canadese steden sta je in de file.

Voor Europeanen is het moeilijk voorstelbaar dat veel Canadezen een belangrijk deel van hun leven in de file slijten. Want Canada, dat is toch zo'n groot en ruim land?


En dat klopt ook wel. Canada is gigantisch. Wie woont en werkt in een klein plaatsje, die zal waarschijnlijk nooit met files te maken krijgen. Je kunt altijd doorrijden en zelfs overal zomaar parkeren - gratis nota bene. Maar als je naar de stedelijke centra van Canada komt, dan is het al net zo erg als in Europa - en misschien zelfs hier en daar erger. De verkeerschaos is toegenomen de afgelopen jaren en het ziet er naar uit dat die aanzienlijk ernstiger zal worden de komende tijd omdat meer en meer mensen in die stedelijke gebieden komen wonen en werken.


Decennialang is er weinig uitbreiding geweest van de wegeninfrastructuur en alleen dat feitje is al een aanwijzing dat het allemaal goed vast kan lopen. Een bijkomend probleem is dat de tunnels, bruggen en andere kunstwerken reeds aan het vervallen zijn. Door de beperkte beschikbare middelen, is er beknibbeld op het onderhoud. Op een gegeven moment slaat zo'n probleem terug; die tijd is misschien nu aangebroken.


Het voorbeeld van de "La Fontaine Tunnel"  in Montreal is typerend. Deze is al jarenlang een flessenhals in de dagelijkse woon-werk stroom bij de miljoenenstad. Er passeren elke dag zo'n 120.000 voertuigen deze tunnel die zesstrooks is uitgevoerd. De komende drie jaar wordt er aan deze tunnel gewerkt, wat betekent dat slechts de halve capaciteit beschikbaar zal wezen. De lange files zullen aanzienlijk langer worden, dat weet men al wel zeker.


Wat te doen? Men heeft een gratis bussysteem opgericht waar hopelijk gebruik van gemaakt zal worden. In een bus kunnen 70 mensen en een grote bus neemt evenveel plek in, in de tunnel, als twee auto's. Men wil ook een voorrangssysteem toepassen voor voertuigen met ten minste twee passagiers om te voorkomen dat men met een verder lege auto de files alleen maar nog erger maakt.


Lukt dat niet, dan is er al voorgesteld om gewoon alle voertuigen met slechts de bestuurder erin, de toegang tot de tunnel te ontzeggen. Veel mensen ervaren dat als vrijheidsbeperkend en zullen dan een omreisroute gaan zoeken - wat leidt tot extra filedruk bij de andere, eveneens overbelaste, bruggen en tunnels.


Je zou misschien zeggen: pak toch gewoon de trein, dan ben je van al het geduvel af. Maar die zijn er hier haast niet. Fietsen kan al helemaal niet, want dat is te ver. Het vervoersprobleem begint immense afmetingen aan te nemen. De Canadese politiek doet er intussen haast niets aan.


Wonen in of nabij een grote stad in Canada? Wees er dan op voorbereid dat je heel wat tijd in de file zult doorbrengen. En dat in autoland Canada.


24 juli 2025
De Canadese definitie van vriend en vijand; Die ligt zonder meer anders dan je eerst dacht.
23 juli 2025
Toch een zandmijn op komst; De onderhandelingen duren voort.
22 juli 2025
Waarom toch zendmasten vernietigen? Daar zijn twee redenen voor te bedenken, beide slecht.
21 juli 2025
De noodsituatie afgekondigd; Wat betekent dat eigenlijk en wat gebeurt er dan?
20 juli 2025
Canada: een olieproducerend land; Maar daar zitten wel consequenties aan vast ...
19 juli 2025
De vraag is: wie betaalt er voor de verpakking. Toch niet echt iets om je over op te winden, of toch?
18 juli 2025
Het probleem: erg veel te dikke Canadezen; Een oplossing is zo één twee drie niet gevonden.
17 juli 2025
Soms moet er echt aan de weg gewerkt worden; Dat verloopt in Canada opmerkelijk anders.
16 juli 2025
Wat is dat eigenlijk in de VS? Die "ICE"? De verhalen die erover loskomen zijn niet mals.
15 juli 2025
Financiële problemen in Fauquier; Een oppervlakkig zeer grote gemeente in Ontario.
Meer posts