Ook in Canada staan er op veel plaatsen files


Vooral in en om de grote Canadese steden sta je in de file.

Voor Europeanen is het moeilijk voorstelbaar dat veel Canadezen een belangrijk deel van hun leven in de file slijten. Want Canada, dat is toch zo'n groot en ruim land?


En dat klopt ook wel. Canada is gigantisch. Wie woont en werkt in een klein plaatsje, die zal waarschijnlijk nooit met files te maken krijgen. Je kunt altijd doorrijden en zelfs overal zomaar parkeren - gratis nota bene. Maar als je naar de stedelijke centra van Canada komt, dan is het al net zo erg als in Europa - en misschien zelfs hier en daar erger. De verkeerschaos is toegenomen de afgelopen jaren en het ziet er naar uit dat die aanzienlijk ernstiger zal worden de komende tijd omdat meer en meer mensen in die stedelijke gebieden komen wonen en werken.


Decennialang is er weinig uitbreiding geweest van de wegeninfrastructuur en alleen dat feitje is al een aanwijzing dat het allemaal goed vast kan lopen. Een bijkomend probleem is dat de tunnels, bruggen en andere kunstwerken reeds aan het vervallen zijn. Door de beperkte beschikbare middelen, is er beknibbeld op het onderhoud. Op een gegeven moment slaat zo'n probleem terug; die tijd is misschien nu aangebroken.


Het voorbeeld van de "La Fontaine Tunnel"  in Montreal is typerend. Deze is al jarenlang een flessenhals in de dagelijkse woon-werk stroom bij de miljoenenstad. Er passeren elke dag zo'n 120.000 voertuigen deze tunnel die zesstrooks is uitgevoerd. De komende drie jaar wordt er aan deze tunnel gewerkt, wat betekent dat slechts de halve capaciteit beschikbaar zal wezen. De lange files zullen aanzienlijk langer worden, dat weet men al wel zeker.


Wat te doen? Men heeft een gratis bussysteem opgericht waar hopelijk gebruik van gemaakt zal worden. In een bus kunnen 70 mensen en een grote bus neemt evenveel plek in, in de tunnel, als twee auto's. Men wil ook een voorrangssysteem toepassen voor voertuigen met ten minste twee passagiers om te voorkomen dat men met een verder lege auto de files alleen maar nog erger maakt.


Lukt dat niet, dan is er al voorgesteld om gewoon alle voertuigen met slechts de bestuurder erin, de toegang tot de tunnel te ontzeggen. Veel mensen ervaren dat als vrijheidsbeperkend en zullen dan een omreisroute gaan zoeken - wat leidt tot extra filedruk bij de andere, eveneens overbelaste, bruggen en tunnels.


Je zou misschien zeggen: pak toch gewoon de trein, dan ben je van al het geduvel af. Maar die zijn er hier haast niet. Fietsen kan al helemaal niet, want dat is te ver. Het vervoersprobleem begint immense afmetingen aan te nemen. De Canadese politiek doet er intussen haast niets aan.


Wonen in of nabij een grote stad in Canada? Wees er dan op voorbereid dat je heel wat tijd in de file zult doorbrengen. En dat in autoland Canada.


19 mei, 2024
Stel je eens voor, de armoede in Canada Eén van de rijkste landen ter wereld en zoveel straatarme mensen.
18 mei, 2024
Ook als migrant in Canada kun je in de bak komen Je kunt je maar beter gewoon aan de regels houden!
17 mei, 2024
Alle gedelegeerden kwamen per auto Ik was de enige die "gewoon" met het OV aankwam.
16 mei, 2024
Telkens weer pardon en sorry zeggen, zo beleefd? Of is het gewoon een andere manier van niks zeggen ...
15 mei, 2024
Canada's rijke politici worden almaar rijker  Het loont beslist om in dit land politicus te worden.
14 mei, 2024
Een betaling per cheque, het komt nog vaak voor  Het 19e-eeuwse betalingsmiddel bestaat hier nog altijd!
door duda-wsm 13 mei, 2024
Al die bosbranden, is daar nou niks tegen te doen? De klimaatsverandering slaat genadeloos toe in Canada.
12 mei, 2024
Je kunt er wonen: in de "Baby Neighbourhood" Maar dan krijg je wel met dit rare probleem te maken.
11 mei, 2024
Je wordt bij Canadezen thuis uitgenodigd  En als je mag mee-eten, dan kun je dit meemaken!
10 mei, 2024
Het leven op straat is bepaald geen lolletje  In Hamilton (ON) heeft men het eens precies uitgerekend.
Meer posts
Share by: