De afgelopen jaren worden er meer en meer auto’s gestolen in Canada. Dat is vervelend voor de eigenaars maar vooral voor de verzekeringsmaatschappijen. Er moet iets gedaan worden.
Waar het ’t meest om gaat, zijn de duurdere auto’s. Er worden heel wat Lexus personenwagens ontvreemd in Canada maar de producten van Land Rover liggen ook goed in die markt. Andere vooral grote voertuigen, zoals de Toyota Highlander en de Cadillac Escalade verdwijnen ook regelmatig.
Dat er tegen dat soort misdaad wel wat te doen is, laat men in Europa zien. Auto’s worden al decennialang enorm goed tegen diefstal gewapend. Er worden veelal, af fabriek, innovatieve systemen ingebouwd die diefstal onmogelijk maken – of althans een stuk moeilijker. Het is eigenlijk wel vreemd dat die systemen dan ook niet standaard worden geïnstalleerd op de modellen die richting Canada gaan – maar dat is een kwestie van marketing. Zo kan men de wagens liever ietsje voordeliger op de markt brengen.
De verzekeringsbranche roept de overheid op om met strengere voorschriften te komen zodat diefstal, net als in andere markten, haast onmogelijk wordt. De overheid aarzelt en schuift het probleem eigenlijk terug naar de verzekeringsmaatschappijen. Hier en daar beginnen die inderdaad bepaalde eisen te stellen aan beveiligingssystemen op bepaalde auto’s. Men zegt dan dat de auto onverzekerbaar is zonder zo’n toegevoegd systeem. En toch ligt dat moeilijk want op zich wil men de lucratieve klanten zeer ongaarne wegsturen.
Moderne boeven weten trouwens al wel raad met moderne beveiligingssystemen. Er zijn elektronische foefjes op de markt in deze kringen waar allerhande systemen mee omzeild worden. Maar wat misschien nog wel zo eenvoudig is om bij de eigenaar thuis of op kantoor eens binnen te gaan kijken, de autosleutel (of het zendertje, eigenlijk) mee te nemen en vervolgens met de auto er vandoor te gaan. In Toronto alleen al zijn huisinvasies met juist dit doel meer dan verdubbeld het afgelopen jaar. Een andere methode is om een auto met de bestuurder erin tot stoppen te brengen en dan te dwingen uit te stappen om vervolgens gewoon met de wagen weg te kunnen rijden.
Een bekende beveiligingsmethode is om een zendertje aan de auto te bevestigen, zodat deze snel kan worden gelokaliseerd. Uiteraard zijn er ook daar kunstjes op bedacht om dat systeem uit de weg te gaan. In een onzichtbare ondergrondse parkeergarage wordt het zendertje gevonden en verwijderd en vervolgens, om de politie echt op het verkeerde been te zetten, weer snel aan een andere, onschuldige wagen gekleefd.
Wat er met al die dure auto’s gebeurt is meestal duidelijk maar ook weer niet altijd. Sommige worden nog altijd in stukjes verder verkocht. Bepaalde onderdelen van deze dure auto’s zijn een vermogen waard op de zwarte markt. Erg gebruikelijk is het echter ook om de wagens te verschepen naar een markt, ver weg, waar ze gewoon verhandeld kunnen worden. Soms verandert men eerst het VIN-nummer van de wagen zodat ze in een zoekfunctie overgeslagen worden. Zo duiken VIN-nummers van schade-auto’s ineens ergens op, bijvoorbeeld bij een wagen die helemaal geen schade heeft.
Er zijn zo zat andere methodes te bedenken en het dievengilde blijkt erg creatief te zijn. Tientallen mensen bij de politie doen niets anders dan achter deze bendes aan te jagen. Soms heeft men een succesje, meestal echter niet. Dan is de buit allang “weg”.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.