Stel je voor: invoerrechten van honderd procent;


Canadezen zijn bang voor de toevloed van Chinese auto's.

De wereld is vrij snel aan het omschakelen van auto's die op fossiele brandstroffen rijden naar auto's die een flinke accu aan boord hebben en een elektrische aandrijving.


Het klinkt misschien eenvoudig genoeg maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het ombuigen van de fabricageprocessen en de laadinfrastructuur, het herinrichten van de handelsstromen, de fiscale gevolgen en de aanpassing van de gewoontes van het autorijdend publiek, dat gaat allemaal niet zomaar. Het duurt jaren, decennia zelfs.


In China, met een door de staat geleide economie, gaan dat soort veranderingen wel vrij snel. Ineens verkoopt men daar vooral elektrische auto's en men heeft het ook gepresteerd gigantische fabrieken voor dit nieuw type auto uit de grond te stampen, met de bijbehorende accufabrieken. Het land heeft een voorsprong genomen op wat er in de rest van de wereld waarschijnlijk ook zal gaan gebeuren.


De Westerse wereld ziet met lede ogen aan dat China zich als marktleider op dit gebied lijkt te ontpoppen. Men voelt er een bedreiging in van de eigen productiemogelijkheden. Er wordt nu al gevreesd dat het marktaandeel voor westerse producenten zal teruglopen. Wat nu?


In plaats van de eigen auto-industrie een flinke duw voorwaarts te geven, heeft men besloten juist de Chinese te hinderen. Daartoe staat het wapen van de invoerrechten ter beschikking. Inmiddels heeft de Europese Unie een 25% tarief ingevoerd op Chinese elektrische wagens. Maar in de VS is men veel verder gegaan. Politieke heethoofden hebben daar een tarief van 100% bedongen. Men verklaart dit doordat de Chinese producten met staatssubsidie worden verkocht. De invoerrechten zouden dat dan weer moeten gladstrijken.


Omdat Canada over het algemeen klakkeloos doet wat door de VS wordt voorgekouwd, zijn er vanaf vandaag ook in Canada invoerrechten van 100% ingevoerd op Chinese elektrische auto's. Dit, zo geeft men aan, ter bescherming van de Canadese auto-industrie.


China slaat terstond terug met invoerrechten op bepaalde importproducten, waarbij het opvalt dat Canadese canola-olie (lijnzaad) al werd aangeslagen. Er zullen gegarandeerd andere handelsbeperkingen worden opgeworpen door China, zodat een handelsoorlog is ontketend. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van.


Maar het ergste is nog wel dat zo juist de productie en verkoop van betaalbare elektrische auto's wordt bemoeilijkt en, ongetwijfeld, ook uitgesteld. Milieuorganisaties zien de bui al hangen. Het ene probleem zal tot het andere leiden.

24 april 2025
Zonne-energie in Canada, is dat dan wat? Gratis energie, wie wil dat nu niet?
23 april 2025
Canadese wijn, is dat wat?  Keuze te over - afkomstig van verschillende provincies.
22 april 2025
Over de grens gaan wonen, kan dat?  Ja, sommige grenzen wel, andere eigenlijk niet.
21 april 2025
Telefoonmisbruik van ouderen; Om een opa of oma geld af te troggelen.
20 april 2025
Canada is lid van "Five Eyes"; Maar wat betekent dat nu eigenlijk?
19 april 2025
Van begraafplaats naar stadspark; De gebeurtenissen op een stukje grond in de stad.
18 april 2025
Toch niet alweer over die suffe verkiezingen? Wat vinden ze er in andere landen eigenlijk van?
17 april 2025
Wat wil men nu eigenlijk in de provincie Québec? Meer of juist minder immigratie?
16 april 2025
Hoe het nu verder zou moeten met de VS; Wat denkt men toch te bereiken met al die agressie?
15 april 2025
Wil je eigenlijk wel stemmen? Of ben je duidelijker als je juist niet stemt?
Meer posts