Stel je voor: invoerrechten van honderd procent;


Canadezen zijn bang voor de toevloed van Chinese auto's.

De wereld is vrij snel aan het omschakelen van auto's die op fossiele brandstroffen rijden naar auto's die een flinke accu aan boord hebben en een elektrische aandrijving.


Het klinkt misschien eenvoudig genoeg maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het ombuigen van de fabricageprocessen en de laadinfrastructuur, het herinrichten van de handelsstromen, de fiscale gevolgen en de aanpassing van de gewoontes van het autorijdend publiek, dat gaat allemaal niet zomaar. Het duurt jaren, decennia zelfs.


In China, met een door de staat geleide economie, gaan dat soort veranderingen wel vrij snel. Ineens verkoopt men daar vooral elektrische auto's en men heeft het ook gepresteerd gigantische fabrieken voor dit nieuw type auto uit de grond te stampen, met de bijbehorende accufabrieken. Het land heeft een voorsprong genomen op wat er in de rest van de wereld waarschijnlijk ook zal gaan gebeuren.


De Westerse wereld ziet met lede ogen aan dat China zich als marktleider op dit gebied lijkt te ontpoppen. Men voelt er een bedreiging in van de eigen productiemogelijkheden. Er wordt nu al gevreesd dat het marktaandeel voor westerse producenten zal teruglopen. Wat nu?


In plaats van de eigen auto-industrie een flinke duw voorwaarts te geven, heeft men besloten juist de Chinese te hinderen. Daartoe staat het wapen van de invoerrechten ter beschikking. Inmiddels heeft de Europese Unie een 25% tarief ingevoerd op Chinese elektrische wagens. Maar in de VS is men veel verder gegaan. Politieke heethoofden hebben daar een tarief van 100% bedongen. Men verklaart dit doordat de Chinese producten met staatssubsidie worden verkocht. De invoerrechten zouden dat dan weer moeten gladstrijken.


Omdat Canada over het algemeen klakkeloos doet wat door de VS wordt voorgekouwd, zijn er vanaf vandaag ook in Canada invoerrechten van 100% ingevoerd op Chinese elektrische auto's. Dit, zo geeft men aan, ter bescherming van de Canadese auto-industrie.


China slaat terstond terug met invoerrechten op bepaalde importproducten, waarbij het opvalt dat Canadese canola-olie (lijnzaad) al werd aangeslagen. Er zullen gegarandeerd andere handelsbeperkingen worden opgeworpen door China, zodat een handelsoorlog is ontketend. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van.


Maar het ergste is nog wel dat zo juist de productie en verkoop van betaalbare elektrische auto's wordt bemoeilijkt en, ongetwijfeld, ook uitgesteld. Milieuorganisaties zien de bui al hangen. Het ene probleem zal tot het andere leiden.

door duda-wsm 21 december 2024
Energie-slurpende datacentra in Alberta? Men denkt dat AI (K.I.) er wel zou thuihoren.
20 december 2024
Hoe kom je van een monumentaal pand af? Natuurlijk verval leidt tot een sloopvergunning.
19 december 2024
Zomaar wat meningen over een netelige zaak ... Zouden Canadezen misschien Amerikaan willen worden?
18 december 2024
Neem eens een leuke souvenir mee uit Canada; Voor sommigen is dat echter een hele opgave.
17 december 2024
Zoeken in het Canadese woordenboek; Wat is een "sapling"?
16 december 2024
Wat gaat er met de Canadese grens gebeuren?  Als men het heeft over de 51ste staat, hoe zit dat dan?
15 december 2024
Liefdadigheidspakket afhalen bij de FoodBank;  Per auto - is dat normaal en ook geoorloofd?
14 december 2024
Plotseling hoef je geen BTW meer te betalen? Klopt, op sommige artikelen hoeft dat kortstondig niet.
13 december 2024
Let op de Canadese "ECO" fee. Wat is dat nu weer?  Hoeveel, wanneer, waarop, waar - het is een zooitje.
12 december 2024
Een kijkje van boven op Hinton (Alberta); Schone en vieze energie in overvloed beschikbaar.
Meer posts
Share by: