Stel je voor: invoerrechten van honderd procent;


Canadezen zijn bang voor de toevloed van Chinese auto's.

De wereld is vrij snel aan het omschakelen van auto's die op fossiele brandstroffen rijden naar auto's die een flinke accu aan boord hebben en een elektrische aandrijving.


Het klinkt misschien eenvoudig genoeg maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het ombuigen van de fabricageprocessen en de laadinfrastructuur, het herinrichten van de handelsstromen, de fiscale gevolgen en de aanpassing van de gewoontes van het autorijdend publiek, dat gaat allemaal niet zomaar. Het duurt jaren, decennia zelfs.


In China, met een door de staat geleide economie, gaan dat soort veranderingen wel vrij snel. Ineens verkoopt men daar vooral elektrische auto's en men heeft het ook gepresteerd gigantische fabrieken voor dit nieuw type auto uit de grond te stampen, met de bijbehorende accufabrieken. Het land heeft een voorsprong genomen op wat er in de rest van de wereld waarschijnlijk ook zal gaan gebeuren.


De Westerse wereld ziet met lede ogen aan dat China zich als marktleider op dit gebied lijkt te ontpoppen. Men voelt er een bedreiging in van de eigen productiemogelijkheden. Er wordt nu al gevreesd dat het marktaandeel voor westerse producenten zal teruglopen. Wat nu?


In plaats van de eigen auto-industrie een flinke duw voorwaarts te geven, heeft men besloten juist de Chinese te hinderen. Daartoe staat het wapen van de invoerrechten ter beschikking. Inmiddels heeft de Europese Unie een 25% tarief ingevoerd op Chinese elektrische wagens. Maar in de VS is men veel verder gegaan. Politieke heethoofden hebben daar een tarief van 100% bedongen. Men verklaart dit doordat de Chinese producten met staatssubsidie worden verkocht. De invoerrechten zouden dat dan weer moeten gladstrijken.


Omdat Canada over het algemeen klakkeloos doet wat door de VS wordt voorgekouwd, zijn er vanaf vandaag ook in Canada invoerrechten van 100% ingevoerd op Chinese elektrische auto's. Dit, zo geeft men aan, ter bescherming van de Canadese auto-industrie.


China slaat terstond terug met invoerrechten op bepaalde importproducten, waarbij het opvalt dat Canadese canola-olie (lijnzaad) al werd aangeslagen. Er zullen gegarandeerd andere handelsbeperkingen worden opgeworpen door China, zodat een handelsoorlog is ontketend. Daar wordt uiteindelijk niemand beter van.


Maar het ergste is nog wel dat zo juist de productie en verkoop van betaalbare elektrische auto's wordt bemoeilijkt en, ongetwijfeld, ook uitgesteld. Milieuorganisaties zien de bui al hangen. Het ene probleem zal tot het andere leiden.

15 okt, 2024
Die uitdrukking: ga toch fietsen! Daar kun je in Canada weinig mee beginnen. Letterlijk!
14 okt, 2024
Zeg eens snel. Waar kom jij eigenlijk vandaan? Die vraag zul je vaak krijgen in Canada: Where are you from?
13 okt, 2024
Verplichte nationale feestdag: Thanksgiving Zeg maar: het feest van de dankzegging.
12 okt, 2024
Verkiezingen, vaak een onmogelijke keuze; Gaan ze vervolgens wel doen zoals ze beloofden?
11 okt, 2024
Vaak hoor je in Canada dit woord: indigenous; Maar wat wordt daar eigenlijk precies mee bedoeld?
10 okt, 2024
Iedereen heeft water nodig. Schoon water, uiteraard. Veilig drinkwater is een grondrecht voor iedereen, ja toch?
09 okt, 2024
Het Canadese postbedrijf "Canada Post"; Doodsbang voor blaffende en bijtende honden.
08 okt, 2024
Noord-Canadese rivieren met kwik erin;  Met de langzame dooi, ontstaat een nieuw milieuprobleem
07 okt, 2024
Artsen waarschuwen voor scheurbuik in Canada; Het komt nu meer voor dan men wil toegeven.
06 okt, 2024
Is het nu juist goed of slecht in Canada? Er zijn mensen met een wel erg sterke eigen mening daarover.
Meer posts
Share by: