Van verschillende lezers hebben wij recentelijk gehoord dat het voordeliger lijkt om tussen Europa en Canada te vliegen als je bereid bent om met een omweg te gaan. En wel via de Verenigde Staten.
Vliegen, dezer dagen, is niet bepaald goedkoop, zelfs niet in de “Economy Class”. Als er dan suggesties naar voren komen hoe het voordeliger kan, dan letten we graag even extra op. Je ontdekt dat soort “deals” door te zoeken op bemiddelingsbedrijven zoals “Expedia”, “SkyScanner”, FlightNetwork” of “Trip.com”. De koopjes vliegen je om de oren.
Het is altijd al een sport geweest om te proberen ietsje voordeliger te vliegen, maar nu deze omreisroute als betaalbare suggestie naar voren komt, is het misschien toch zaak er eventjes goed naar te kijken.
Wat blijkt? De vluchten tussen Canada en verschillende luchthavens in de VS hebben ineens een overschot aan stoelen beschikbaar. Dit komt, naar verluidt, doordat veel Canadezen hun reisplannen naar de VS hebben opgeschort in verband met de staatsonvriendelijke handelswijze van Dictator Trump. En zoals dat dan gaat in deze bedrijfstak: als er stoelen over zijn, dan gaan die er lekker voordelig uit. Het is voor de luchtvaartmaatschappij altijd beter een stoel aan een geringere prijs te verkopen dan om deze leeg te laten. Met die logica kun je nu wel je voordeel doen.
Hier en daar zijn de koopjes vrij aanzienlijk, maar het hangt af van de dagen die je kiest en natuurlijk ook van de verbinding waarnaar je zocht. Je kunt, hoe dan ook, honderden Dollars besparen op sommige routes. Is dat voldoende om het relatieve ongemak op de koop toe te nemen?
Waarschijnlijk is het dat niet want er zitten toch nogal wat haken en ogen aan. Om te beginnen moet je dan vaak met niet-aansluitende maatschappijen vliegen. De reis wordt, zogezegd, aan mekaar gebreid door de bemiddelaar. Dit betekent dat je minder rechten hebt op een gegarandeerde aansluiting en dat er mogelijk omboekingsproblemen kunnen ontstaan als er ook maar dit of dat misgaat.
Het betekent ook dat je wellicht tweemaal (of zelfs nog vaker) wordt aangeslagen voor de bagage die je bij je hebt. Reis je zonder bagage, dan is dit natuurlijk geen punt. Maar voor de meeste reizigers betekent dat toch al snel dat je bij het overstappen opnieuw een flink extra bedrag kunt aftikken voor die reiskoffer die echt mee moet. Dat zou meteen een flink stuk van je eventuele winst afsnoepen.
Een verder punt is dat je kort moet inreizen in de VS. Dat kan veel vertraging, irritatie of ongemak opleveren – bovendien is er altijd het risico dat de douanier jou niet doorlaat. Wie een Canadees paspoort heeft kan vaak wel snel verder maar voor alle andere paspoorten zijn er procedures die men van tevoren moet uitpluizen. Ook daar kunnen kosten en wachttijden aan vastzitten.
Maar het echte struikelblok voor velen is dat ze niet bereid zijn hun geld, in het huidige agressief politieke klimaat, naar de VS te brengen. Van alles wat je aan een Amerikaans bedrijf betaalt, vloeit vast en zeker iets door in de oorlogskas van Dictator Trump. Er zijn maar weinig Canadezen die daar heil in zien. Nogal wat Canadezen mijden Amerikaanse producten momenteel. Om nu liever niet een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij te gebruiken, past wel in dat beeld.
En zo zal het dan toch wezen dat de meesten liever rechtstreeks blijven vliegen, zelfs als dat een paar stuivers meer moet kosten. De aanbieding leek aantrekkelijk maar is dat bij nadere beschouwing dan toch helaas niet.
Deze website is gedomicilieerd in Nederland en de voertaal is Nederlands. Op deze website wordt geen kunstmatige intelligentie getoond en alle artikelen en teksten zijn samengesteld door mensen.
info@vluchtelinguitcanada.nl
This is a Dutch website; the host language is Dutch. For your convenience, a translation service can be toggled on this page. However, to extract a more precise translation, you would need to retain a certified translator. By general approximation, the automatically provided translation would usually be fairly correct. Of course, you can always contact us for assistance.