Met de luchthaven van Ottawa gaat het niet best


De hoofdstad van Canada krijgt geen internationale vluchten.

De hoofdstad van Canada heeft een flinke eigen luchthaven, het "Ottawa Macdonald-Cartier International Airport". Een gigantisch complex gelegen net bezuiden de stad.


Het gaat niet zo bijzonder goed met deze luchthaven. In bijna alle opzichten wordt de luchthaven voorbijgestreefd door Toronto en Montreal, maar ook door bijvoorbeeld Vancouver en Calgary. Veel kleinere provinciale luchthavens in het land doen het eigenlijk ook beter dan deze prestigieus aangelegde draaischijf, zo midden in het land.


Wat scheelt er zoal aan? Om te beginnen worden haast alle internationale vluchten naar Canada afgevangen door Toronto en Montreal en in mindere mate ook wel Vancouver voor wat betreft het verkeer naar het Verre Oosten. Als buitenlandse diplomaten naar Ottawa komen, dan moet men vaak eerst naar een van die andere drie luchthavens, alvorens verder te kunnen naar de hoofdstad van het land.


Het vliegverkeer op Ottawa Airport richt zich momenteel vooral op de nationale markt met ook enkele vluchten naar bestemmingen in de Verenigde Staten en naar wat losse, toeristische winterbestemmingen in Latijns-Amerika. Opvallend is dat van de grote, internationale maatschappijen slechts Air France naar Ottawa komt. Je treft er geen KLM meer aan of Lufthansa of Alitalia, SAS - noem maar op. Zelfs Air Canada vliegt niet naar overzeese bestemmingen van deze luchthaven.


Ook voor wat betreft het nationale verkeer loopt het niet echt lekker op Ottawa Airport. Er zijn nu minder reizigers dan tien jaar geleden. Is er dan veel vrachtverkeer? Nee, ook wat dat betreft richten de maatschappijen zich liever op de andere grote luchthavens in het land.


Hoe het verder moet is onduidelijk. Het is nog maar enkele jaren geleden dat de directe verbindingen naar Frankfurt en London werden opgegeven - en om deze ooit weer terug te krijgen is een hele opgaaf. De concurrentie uit vooral Toronto en Montreal is enorm.



Het blijft toch wel opmerkelijk dat de luchthaven van deze miljoenenstad die toch echt ook de hoofdstad is van het gehele land, er zo matig gebruikt bij blijft liggen.


9 maart 2025
Over de rivier tussen Windsor (ON) en Detroit (MI); En de tunnel die de twee steden verbindt.
8 maart 2025
Waarom zijn de riviertjes in Ontario te zout? Da's slecht voor het milieu, wat moet er nu gebeuren?
7 maart 2025
Kan dat nu nog? Even de grens overwippen? Ja, het kan nog wel maar het zou kostbaar kunnen zijn.
6 maart 2025
Zijn Canadezen echt zo arm? Of zijn de zichtbare verschillen anders te verklaren?
5 maart 2025
De problemen bij "infill housing" ; Zoals nieuwbouw in een oude, vertrouwde omgeving.
4 maart 2025
Geen vergunning om te dansen; Dus is het verboden. $10.000 boete!
3 maart 2025
"We gaan besparen" zeggen de toppolitici; Grappig dan dus eigenlijk: ze zijn het met elkaar eens!
2 maart 2025
Als je het hebt over "state", wat wordt er bedoeld? Er zijn verschillende verklaringen voor, let dus op.
Tweetalig, Canada, provincie, New, Brunswick.
1 maart 2025
Canada's enige twéétalige provincie; Je zou toch denken: probleem opgelost; maar helaas!
28 februari 2025
Nu eens gesprekken met de "Commonwealth"; Is de Gemenebest dan misschien een verdere mogelijkheid?
Meer posts
Share by: