Met de luchthaven van Ottawa gaat het niet best


De hoofdstad van Canada krijgt geen internationale vluchten.

De hoofdstad van Canada heeft een flinke eigen luchthaven, het "Ottawa Macdonald-Cartier International Airport". Een gigantisch complex gelegen net bezuiden de stad.


Het gaat niet zo bijzonder goed met deze luchthaven. In bijna alle opzichten wordt de luchthaven voorbijgestreefd door Toronto en Montreal, maar ook door bijvoorbeeld Vancouver en Calgary. Veel kleinere provinciale luchthavens in het land doen het eigenlijk ook beter dan deze prestigieus aangelegde draaischijf, zo midden in het land.


Wat scheelt er zoal aan? Om te beginnen worden haast alle internationale vluchten naar Canada afgevangen door Toronto en Montreal en in mindere mate ook wel Vancouver voor wat betreft het verkeer naar het Verre Oosten. Als buitenlandse diplomaten naar Ottawa komen, dan moet men vaak eerst naar een van die andere drie luchthavens, alvorens verder te kunnen naar de hoofdstad van het land.


Het vliegverkeer op Ottawa Airport richt zich momenteel vooral op de nationale markt met ook enkele vluchten naar bestemmingen in de Verenigde Staten en naar wat losse, toeristische winterbestemmingen in Latijns-Amerika. Opvallend is dat van de grote, internationale maatschappijen slechts Air France naar Ottawa komt. Je treft er geen KLM meer aan of Lufthansa of Alitalia, SAS - noem maar op. Zelfs Air Canada vliegt niet naar overzeese bestemmingen van deze luchthaven.


Ook voor wat betreft het nationale verkeer loopt het niet echt lekker op Ottawa Airport. Er zijn nu minder reizigers dan tien jaar geleden. Is er dan veel vrachtverkeer? Nee, ook wat dat betreft richten de maatschappijen zich liever op de andere grote luchthavens in het land.


Hoe het verder moet is onduidelijk. Het is nog maar enkele jaren geleden dat de directe verbindingen naar Frankfurt en London werden opgegeven - en om deze ooit weer terug te krijgen is een hele opgaaf. De concurrentie uit vooral Toronto en Montreal is enorm.



Het blijft toch wel opmerkelijk dat de luchthaven van deze miljoenenstad die toch echt ook de hoofdstad is van het gehele land, er zo matig gebruikt bij blijft liggen.


23 oktober 2025
Wat er gebeurt als de vakbonden de baas blijven;  De posterijen houden het land al lang in de greep.
15 oktober 2025
Met de stadsbus, in Canada; Je weet niet wat je meemaakt. Ontwikkelingsland?
14 oktober 2025
Probeer eens een huis te huren - moeilijk genoeg; Maar als je kinderen hebt, haast onmogelijk tegenwoordig.
11 oktober 2025
Moet je je om kleding bekommeren in Canada? Dat ligt eraan. Wil je doen zoals de meeste Canadezen?
8 oktober 2025
Hoe noem je het eigenlijk: emigreren of immigreren? Leuke vraag toch? Maar hoe zit het nu eigenlijk?
4 oktober 2025
Is dat nu zo'n moeilijke keuze? VS of Canada? Voor sommigen wel, voor de meesten juist helemaal niet.
1 oktober 2025
Immigreren in Canada om in de bouw te werken; Zo vangt het land het tekort aan werkkrachten wel op.
28 september 2025
Verse groente, vers fruit en vers brood in Canada; Wat blijkt: die zijn vaak helemaal niet eens vers ...
27 september 2025
Een hele lijst van verboden onderwerpen;  In Canada is die lijst eigenlijk best lang.
25 september 2025
Beloopbaarheid, wat moet een Canadees daarmee? Vertaald: walkability - leg met maar eens snel uit.
Meer posts